آفتاب

پاکستان خواستار امضای قرارداد منع آزمایش سلاح هسته ای با هند شد

پاکستان خواستار امضای قرارداد منع آزمایش سلاح هسته ای با هند شد

اسلام آباد - ایرنا - پاکستان که در سال های گذشته از هند خواسته بود تا دو کشور به طور همزمان به معاهده جامع منع آزمایش های هسته ای(CTBT) ملحق شوند، بار دیگر رسما از دهلی نو، خواستار امضای قراردادی دوجانبه برای منع آزمایش سلاح های هسته ای شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اسلام آباد در سال 1998 خواست تا هر دو کشور بطور همزمان به معاهده جامع منع آزمایش های هسته محلق شوند اما هند پاسخ مناسبی به این خواسته پاکستان نداد.
در این بیانیه آمده است: پاکستان بار دیگر و با هدف علاقمندی به صلح و ثبات منطقه ای و جهانی، خواست خود را مبنی بر امضای موافقتنامه دوجانبه منع آزمایش های هسته ای با هند و حمایت از اهداف معاهده جامع منع آزمایش های هسته ای(CTBT) اعلام می کند.
وزارت امور خارجه پاکستان در پایان بیانیه خود آورده است که درصورت امضای چنین موافقتنامه دوجانبه ای میان پاکستان و هند، مسیر عضویت این دو کشور در گروه تامین کنندگان هسته ای(NSG) نیز نسبت به گذشته هموارتر خواهد شد.
پاکستان و هند معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) را امضا نکرده اند و با این وجود، خواستار عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای (NSG) هستند.
هند و پاکستان تنها کشورهای صاحب سلاح هسته ای در جنوب آسیا هستند. گزارش موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی حاکی است پاکستان با سرعت وشتاب بیشتری نسبت به هند درحال توسعه توان خود در زمینه تسلیحات هسته ای است و اگر با همین سرعت و شتاب پیش برود، درمدت 15 سال آینده می تواند بعد از آمریکا و روسیه، به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود.
آساق**272**1723
کد N1395478

وبگردی