آفتاب
دهقان در صحن علنی مجلس هشدار داد؛

سلطه ۵۰ ساله بیگانگان بر منابع نفتی ایران با الگوی جدید قراردادها

سلطه ۵۰ ساله بیگانگان بر منابع نفتی ایران با الگوی جدید قراردادها

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به بند پ ماده ۸ مصوبه دولت، نسبت به سلطه ۵۰ ساله بیگانگان بر منابع نفتی کشورمان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دهقان نماینده مردم ترقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در تذکر شفاهی، به الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و اظهارداشت: در این خصوص مطالب زیادی مطرح است و باید توجه کرد که قراردادهای نفتی با الگوی قرارداد نفتی متفاوت است.

وی افزود: برخی دوستان گفته اند که لازم نیست قراردادهای نفتی به مجلس بیاید؛ آنچه ما می گوییم این است که الگوی جدید قراردادهای نفتی و شرایط عمومی حاکم بر آنها، صرفاً در صلاحیت مجلس شورای اسلامی و شان قانونگذاری دارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: علاوه بر ۱۵۰ ایرادی که دولت محترم گفته است از قراردادهای جدید نفتی برطرف کرده اند، ایرادات دیگری هم وجود دارد؛ از جمله بند پ ماده ۸ مصوبه دولت تا ۵۰ سال حاکمیت قراردادهای نفتی را در اختیار بیگانگان قرار می دهد.

دهقان تصریح کرد: تضعیف شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه آن و تضعیف متخصصان داخلی از دیگر اشکالات الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

وی با بیان اینکه این قراردادها زمینه فساد وسیع نفتی را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: یکی از شرکت های طرف قرارداد ما پیش از این ۹۰ میلیون دلار به مقامات ایرانی رشوه داده بود و به خاطر این مسئله ۳۴۰ میلیون دلار در دادگاه های آمریکا محکوم شد؛ حالا ما می خواهیم دوباره و در قالب الگوی جدید قراردادها با این شرکت قرارداد ببندیم.

کد N1395413

وبگردی