آفتاب
به بهانه تشدید حملات الشباب؛

افزایش حضور نظامی آمریکا در سومالی

افزایش حضور نظامی آمریکا در سومالی

تهران - ایرنا - کارشناسان منطقه ای اعلام کردند، حضور مداخله جویانه نظامی آمریکا در مناطق مختلف سومالی به بهانه تشدید حملات از سوی گروه تروریستی الشباب افزایش یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به گفته کارشناسان منطقه ای، حضور نیروهای ویژه ارتش آمریکا در مناطق مختلف سومالی به بهانه تشدید حملات از سوی گروه تروریستی الشباب افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، آموزش نیروهای سومالی برای مقابله با تهدیدات تروریستی و تشدید حملات هوایی از سوی پهپادهای آمریکایی مجهز به دوربین های متحرک برای شناسایی اهداف مورد نظر، از دیگر موارد حضور نظامی آمریکا در سومالی است.
در حال حاضر، پایگاه هوایی «بلد آگل» متعلق به نیروهای آمریکایی در نزدیکی موگادیشو (پایتخت سومالی) دارای ماموریت های تعریف شده در خاک سومالی است.
در همین خصوص و به نقل از خبرگزاری شین هوآ از موگادیشو، یک منبع آگاه امنیتی در دولت سومالی که نامش فاش نشده است، گفت: عملیات های نظامی جداگانه از سوی نیروهای ویژه آمریکا مستقر در سومالی در شهر 'ساکوو' در منطقه ' جوبا الاوسط' تشدید شده است.
بر اساس اعلام این منبع آگاه، عملیات نیروهای ویژه آمریکا درحالی انجام می شود که حضور نیروهای آمریکایی در این مناطق با انتقادات بسیار زیادی ازسوی ساکنان محلی روبرو بوده است.
پیشتر جنگنده آمریکایی در سومالی به پایگاه نظامی الشباب در منطقه « برحانی» شهر« کیسمایو» در 500 کیلومتری جنوب موگادیشو( پایتخت) سه روستایی ساکن این مناطق کشته شدند.
پایگاه نظامی الشباب در نزدیکی منطقه خودمختار « جوبالند» در جنوب سومالی واقع است که مورد اصابت این جنگنده هوایی آمریکا قرار گرفت.
در همین خصو و براساس اطلاعات پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» مبتنی بر اطلاعات نیروی هوایی آمریکا و یک سازمان خبری – تحلیلی غیر دولتی ( Bureau of Investigative Journalism.) در انگلیس، کشورهای عراق،سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن و سومالی هدف بمباران آمریکا در سال 2015 بوده اند که جزئیات ابعاد تخریبی و شمار کشته شدگان مشخص نشده است.
بر طبق این گزارش، با وجود بمباران افغانستان، شبه نظامیان طالبان مناطق بیشتری را به تصرف خود درآورده اند. افزون بر آن، بمباران آمریکا در عراق و سوریه هم نتوانسته موجب تضعیف گروه تروریستی داعش شود.
«میکا زنکو» ارزیاب این گزارش عنوان کرده که از ابتدای ژانویه 2015، آمریکا حدود 23 هزار و 144 بمب به شش کشور اسلامی پرتاب کرده است.
براساس گزارش ها آمریکا 22 هزار و 110 بمب به تنهایی در عراق و سوریه، 947 بمب در افغانستان، 11 بمب در پاکستان، 58 بمب در یمن و 18 بمب در سومالی پرتاب کرده است
گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده که در سال های اخیر حملات متعددی را علیه دولت سومالی صورت داده، چند هفته قبل درعملیات پاکسازی نیروهای دولتی با پشتیبانی اتحادیه آفریقا خسارت های سنگینی را متحمل و از مناطق جنوبی و مرکزی سومالی بیرون رانده شد.
این گروه تروریستی دارای 9 هزار جنگجو است که با مخفی شدن در مناطق روستایی سومالی، همچنان به حملات تروریستی و انتحاری خود علیه دولت و ملت سومالی ادامه می دهد.
پیشتر« فرانچسکو مادیرا» نماینده ویژه اتحادیه آفریقا در سومالی در بیانیه ای اعلام کرده بود: از زمان اعزام هیأت اتحادیه آفریقا به سومالی در سال 2007 موفقیت های زیادی با همکاری نیروهای سومالیایی در برقراری امنیت و ثبات در کشور حاصل شده است.
99.8 درصد مردم سومالی، مسلمان هستند، با این حال گروه تروریستی الشباب با حمله به مناطق مسکونی و روستایی، موجی از ترس و وحشت را در میان مردم سومالی برانگیخته است.
خاورم**9377**1144
کد N1395405

وبگردی