آفتاب

ترامپ و شعار احیای آمریکای بزرگ بر پایه بیگانه ستیزی

ترامپ و شعار احیای آمریکای بزرگ بر پایه بیگانه ستیزی

تهران – ایرنا – در حالی که یکی از سیاست های اصلی دولت های آمریکا در راستای تامین منافع ملی آن کشور، همواره سیاست مهاجر پذیری بوده، دونالد ترامپ میلیاردر نیویورکی که نامزدی خود را بر حزب جمهوریخواه تحمیل کرد، شعار اصلی خود را احیای آمریکا بزرگ با تاکید بر بیگانه ستیزی قرار داده است.

اقدامات تروریستی اخیر در نقاط مختلف جهان از جمله در اروپا و چند شهر آمریکا طی ماههای گذشته باعث شده تا مردم آن کشور بویژه جامعه سفید پوستان آن نسبت به امکان افزایش حملات تروریستی احساس خطر کنند. ترامپ نیز با اطلاع از دغدغه عمومی و بیان مسائلی مانند جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی بویژه مسلمانان به خاک آمریکا به دنبال جلب آرای بیشتر است.
اظهارات ساختار شکنانه ترامپ مانند کشیدن دیوار در مرز آمریکا با مکزیک و همچنین جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک آن کشور به بهانه جلوگیری از احتمال حملات تروریستی، با انتقاد تند برخی از سران احزاب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا مواجه شده است.
تیم ستاد انتخاباتی ترامپ، فشارها و تهدیدهای برخی از سران حزب جمهوریخواه در اعتراض به اینگونه اظهارات ترامپ را تحمل می کنند به امید اینکه آرای بیشتری از جامعه سفید پوستان به دست آورند.
بر اساس نظرسنجی های انجام شده، بیش از 60 درصد از رای دهندگان آمریکایی را جامعه سفید پوستان تشکیل می دهند، نتایج نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که اکثر سفید پوستان محافظه کار که تحصیلات دانشگاهی ندارند، از ترامپ حمایت می کنند.
بر اساس همین نظرسنجی ها، حدود 15 درصد از جامعه آمریکا لاتین تبار، 13 درصد رنگین پوست و حدود سه درصد از آسیای شرقی می باشند.
لاتین تبارها، رنگین پوستان و جامعه زنان آمریکا اکثرا با برنامه ها و دیدگاه های ترامپ مخالف هستند و به هیلاری کلینتون تمایل دارند.
تیم انتخاباتی ترامپ می گوید که ترامپ هیچ گونه مخالفتی با مهاجران ندارد، زیرا همسرش یک مهاجر است، تنها مخالفت او با مهاجران غیر قانونی و آوارگان سوری است که احتمال دارد اعضای داعش نیز با آنها وارد آمریکا شوند.
برخی از کارشناسان با انتقاد از مشی ترامپ درباره مهاجران و مسلمانان بر این باورند در چند ماه آینده اگر فضای عمومی بویژه در داخل آمریکا همراه با ثبات و آرامش باشد، رای دهندگان به سمت هیلاری کلینتون متمایل خواهند شد و در صورتی که فضای ناامنی و اقدامات تروریستی افزایش یابد، شرایط به نفع نامزدی خواهد بود که از اجرای دقیق قانون و سخت گیری های بیشتر دم می زند.
ترامپ در پاسخ به برخی انتقادهای هم حزبی های خود بخصوص نامه 50 مقام امنیتی و استراتژیک سابق، آنان را ورشکسته های سیاسی توصیف کرد که تفکر شان قدیمی و شکست خورده است و چون از نظرات آنان استفاده نمی کند، مورد انتقاد شدید آنان قرار گرفته است.
یکی از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ دراین باره گفت: ترامپ به رای مردمی نیاز دارد که او را تا این سطح از مبارزات انتخاباتی بالا کشیده اند و نیاز به تعدادی افراد قدرت طلب در حزب که همیشه به فکر منافع خود و عده ای معدودی هستند، ندارد.
هفته گذشته 50 مسئول سابق امنیتی و شخصیت ذی نفوذ آمریکا که اکثرا از حزب جمهوریخواه بودند با انتشار نامه ای، ترامپ را متهم کردند که از موضوعات بین المللی اطلاع کافی ندارد و هر گونه انتقاد جزیی حتی از طرف هم حزبی های خود را بر نمی تابد و با شدید ترین لحن پاسخ می دهد.
ترامپ هم در واکنش به امضای برخی از این افراد از جمله رئیس سابق سازمان سیا و چند ژنرال که انتخاب او را برای امنیت و منافع ملی آمریکا خطرناک می دانند، گفت: اطلاعات او در باره داعش از برخی ژنرال ها بیشتر است.
انتظار می رفت با اتمام انتخابات کنوانسیون حزبی که منجر به انتخاب دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان شد، دامنه اختلافات او با برخی از رهبران حزبی کمتر شود، اما اظهار نظرهای اخیر ترامپ با واکنش شدید آنان همراه شد و در جدیدترین اقدام خواستار قطع کمک های مالی کمیته حزبی شدند.
برخی از رهبران حزبی در اردوگاه جمهوریخواهان معتقدند که کمیته حزب باید کمک های مالی خود را در اختیار سناتورها قرار دهد، تا آنها بتوانند در انتخابات آتی همچنان اکثریت را در سنا حفظ کنند، زیرا در صورتی که این کمک ها در اختیار ترامپ قرار گیرد، او به احتمال خیلی زیاد از هیلاری کلینتون شکست خواهد خورد و در نهایت اکثریت در کنگره را نیز از دست خواهند داد.
در حالی که ترامپ و کلینتون تا چند هفته پیش رقابتی شانه به شانه داشتند، اما نتایج نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که کلینتون حدود 10 درصد از ترامپ پیشی گرفته است.
در ایالت های مرکزی مانند، کارولینای شمالی، نیومکزیکو، اوهایو و فلوریدا که گاهی به دمکرات ها و گاهی هم به جمهوریخواهان رای می دهند، هیلاری کلینتون از ترامپ فاصله محسوسی گرفته است.
اکنون ترامپ و ستاد انتخاباتی او، چشم به سه مناظره ای دوخته اند که قرار است در ماه آینده بین کلینتون و ترامپ برگزار شود، زیرا این مناظره ها نقش تعیین کننده ای در انتخاب رئیس جمهوری بعدی آمریکا خواهد داشت.
درحالی که کمتر از 90 روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، ترامپ بیش از هر زمان دیگر احساس خطر می کند، زیرا از یکسو بسیاری از حامیان مالی در حزب جمهوریخواه تاکنون حاضر به حمایت از نامزدی او نشده اند و از سوی دیگر اظهار نظرهای جنجالی ترامپ در کنار تداوم مخالفت های سران حزبی، موجب کاهش محبوبیت وی شده است.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رئیس جمهوری سه شنبه 18 آبان 1395 (هشتم نوامبر 2016) برگزار خواهد شد. هر کدام از دو نامزد حزب که بتواند 270 الکترال کالج را از مجموع 538 الکترال کالج به دست آورد، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.
اروپام** 1908**1517
کد N1395317

وبگردی