آفتاب

مقام عالی رتبه کره شمالی به مقصد نامعلوم فرار کرد

مقام عالی رتبه کره شمالی به مقصد نامعلوم فرار کرد

ایسنا نوشت: منابع کره جنوبی از فرار یکی از دیپلمات‌های ارشد کره شمالی به همراه خانواده‌اش به خارج از این کشور و درخواست پناهندگی وی خبر دادند.

درصورتی که این خبر درست باشد وی نخستین فرد عالی رتبه کره شمالی است که در سال‌های اخیر دست به چنین کاری زده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "جونگ آنگ" روزنامه چاپ کره جنوبی روز سه شنبه گزارش داد که معاون سفیر کره شمالی در لندن به همراه همسر و پسرش به یک کشور ثالث پناهنده شدند.

شبکه خبری بی.بی.سی این فرد را "تائه یونگ هو"، معاون سفیر کره شمالی در لندن و مسئول معرفی کشورش به مردم انگلیس اعلام کرده است.

این روزنامه از قول یکی از منابع مطلع که خواست نامش فاش نشود نوشت:  معاون سفیر کره شمالی در لندن به یک کشور دیگر پناهده شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا این کشور ثالث همان انگلیس است یا خیر.

یکی از مسئولان سفارت کره شمالی در لندن از اظهارنظر در این باره خودداری و تنها اعلام کرد که این مساله کاملا ناگهانی رخ داده است.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: اگر قرار باشد پاسخی داده شود باید کامل و مناسب باشد.

این مسئول از 10 سال قبل همراه خانواده‌اش در انگلیس ساکن بود.

سفارت کره شمالی در تلاش برای مشخص شدن کشوری که وی در آنجا پناهنده شد است اما هنوز به نتیجه ای در این باره نرسیده است. وی اخیرا در یک مصاحبه با بی بی سی گفته بود "مقامات انگلیس می‌کوشند با بیان مسائلی چون تحصیل مجانی در این کشور مردم کشورهای دیگر را  شستشوی مغزی دهند."

گزارش پناهندگی این دیپلمات ارشد به یک کشور ثالث در پی سفر اخیر ده‌ها تن از شهروندان کره شمالی به سایر کشورها به ویژه سفر 12 خدمتکار کره شمالی از چین به کره جنوبی منتشر شده است.

وزارت "اتحاد مجدد دو کره" در کره جنوبی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، بازرسی و تحقیق از این 12 خدمتکار کره شمالی به زودی پایان می پذیرد و آنها وارد جامعه می‌شوند.

تعداد شهروندان کره شمالی که در ژوئیه سال جاری میلادی به کره جنوبی پناهنده شدند در مجموع 814 تن شده است که به صورت سالانه 15 درصد افزایش داشته است. البته تعداد افرادی که از مناطق مرزی یا نزدیک با چین پناهنده شدند از زمان روی کار آمدن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سال 2011 کمتر شده است.

سفارت انگلیس در سئول نیز اعلام کرده که از بابت این گزارش ها درباره پناهندگی این مقام مسئول سفارت کره شمالی در لندن اطلاعی در دست نیست و نمی‌تواند آن را تایید کند.

تائه یونگ هو در نزدیکی سفارت کره شمالی و در منطقه "گانرسبری" در غرب لندن ساکن بود و به صورت منظم در نشست های حزب کمونیست انگلیس شرکت داشت.

52310

کد N1395287

وبگردی