آفتاب
رسانه هنگ کنگی خبر داد:

حضور پررنگ نیروهای نظامی چین در استان مسلمان نشین سین کیانگ

حضور پررنگ نیروهای نظامی چین در استان مسلمان نشین سین کیانگ

پکن - ایرنا - تازه ترین گزارش ها حاکی است که حضور نظامی چین در سین کیانگ، منطقه ای متشنج در شمال غرب این کشور افزایش یافته و پکن در حال تقویت مبارزه با تروریسم در این ناحیه است.

به گزارش ایرنا، در جدیدترین رخداد اعلام شده که نیروهای پلیس این کشور 21 مورد از سخت افزارهای جدید را در سین کیانگ مورد بررسی و آزمایش قرار داده اند.
تصاویری در رسانه های منطقه از جمله «ساوت چاینا» از هنگ کنگ منتشر شده است که پلیس چین را با ابزارهای جدید ضد تروریسم در سین کیانگ نشان می دهد.
همین نشریه نوشته است که ماموران پلیس حضور قوی تری در این منطقه دارند و شماری از پهپادهای جدید در این ناحیه از کشور مورد آزمایش قرار گرفته است.
دولت چین می گوید که در جریان شورش های سال های اخیر در سین کیانگ صدها نفر که عمدتا غیرنظامی بودند به دست افراطیون کشته شده اند.
بسیاری از کشورهای غربی بخصوص آمریکا مدعی هستند که چین مسلمانان ایغور را در این منطقه سرکوب می کند اما چین تاکید دارد که مبارزه آنها فقط با افراطیون است.
ارتش چین در روزنامه «دیلی آرمی» خود آورده است که در روزهای اخیر پنج رزمایش مبارزه با تروریسم در کاشغر، ختن و آکسو برگزار کرده است.
دولت آمریکا به تازگی از روش های مبارزاتی چین در سین کیانگ به شدت انتقاد کرد که خشم شدید پکن را به دنبال داشت و این کشور از واشنگتن خواست در امور داخلی چین مداخله نکند.
روزنامه می نویسد که ارتش شماری از تازه ترین بالگردها و جدیدترین خودروهای مبارزه با تروریست ها را در رزمایش های اخیر بکار گرفته است.
به نوشته این نشریه، سین کیانگ در یک سال گذشته نسبتا روزهای آرامی را سپری کرده و حوادث خشونت باری در آن رخ نداده است.
منطقه خودمختار سین کیانگ با مرکزیت ارومچی در منطقه شمال غرب چین واقع شده و یک ششم از وسعت خاک این کشور را در برگرفته است.
چین نیز نگران فعالیت گروههای جدایی طلب «ترکستان شرقی» در شمال غرب کشور است که تحرکات آنها طی سه سال اخیر روندی رو به رشد داشت.
گروه «ترکستان شرقی» که پکن آن را به همراه سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی می داند، فعال ترین جنبشی است که هدف خود را جدا کردن «سین کیانگ» از خاک چین عنوان کرده است.
آساق**231**1597
کد N1395276

وبگردی