آفتاب

سفیر ایران در پاکستان: برجام زمینه توسعه همکاری های دو کشور را فراهم کرده است

سفیر ایران در پاکستان: برجام زمینه توسعه همکاری های دو کشور را فراهم کرده است

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در مقاله ای که اخیرا در رسانه های اردو زبان این کشور منتشر شده، نوشته است: دو کشور با داشتن ظرفیت های فراوان و متنوع و همچنین با دغدغه ها و منافع مشترک، قادر هستند با استفاده از شرایط پسابرجام، همکاری های خود را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی در کوتاه ترین زمان ممکن ساماندهی کنند.

به گزارش ایرنا، 'مهدی هنردوست' در مقاله خود آورده است: ب رغم ظرفیت های بسیار بالای ایران و پاکستان، هم اکنون سطح روابط تجاری دو کشور کمتر از یک میلیارد دلار می باشد که بسیار پائین تر از حد انتظار است.
وی با اشاره به ویژگی های پاکستان به عنوان یکی از مهم ترین همسایگان ایران ، در مقاله خود نوشته است: پاکستان 970 کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد. در میان همسایگان ایران، پاکستان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که موجب تمایز آن نسبت به سایر همسایگان می گردد. این ویژگی ها ظرفیت هایی فراوانی را در اختیار دو کشور قرار می دهد که بهره برداری از آنها تامین کننده منافع و بهبود جایگاه منطقه ای و بین المللی آنها می گردد.
این مقاله می افزاید: پاکستان با حدود 200 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین کشور مسلمان همسایه ایران به شمار می رود. ایران نیز حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد. جمع جمعیت ایران و پاکستان بالغ بر 280 میلیون نفر می شود. این جمعیت زیاد پشتوانه ای برای دو کشور جهت ایفای نقش در جهان به طور اعم و جهان اسلام به طور اخص می باشد.
'جمهوری اسلامی ایران دارای ذخایر و منابع غنی و مطمئن نفت و گاز است و همواره آمادگی خود را جهت تامین انرژی پاکستان اعلام داشته است. اجرائی شدن خط لوله گاز ایران - پاکستان کاستی های موجود در پاکستان در این زمینه را برطرف می سازد. ایران پروژه خط لوله در خاک خود را اجرا نموده و با اجرای پروژه توسط طرف پاکستانی در خاک این کشور، این پروژه آماده بهره برداری خواهد شد. با اجرائی شدن پروژه کلان کریدور اقتصادی چین- پاکستان امکان ترانزیت گاز ایران به چین از طریق پاکستان نیز مهیا خواهد شد که منافع همه طرفها را تامین می کند.'
به گزارش ایرنا، هنردوست در ادامه مقاله اش به آمادگی ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان اشاره کرده و نوشته است: ایران در حال حاضر 74 مگاوات برق به پاکستان صادر می کند اما آمادگی دارد این میزان را در مرحله اول به صد مگاوات، در مرحله بعد به 1000 مگاوات و نهایتا به 3000 مگاوات افزایش دهد. از آنجا که پاکستان در حال حاضر از کمبود برق رنج می برد، افزایش برق صادراتی ایران می تواند علاوه بر مصارف خانگی در امور صنعتی پاکستان نیز مفید و موثر واقع شود.
در ادامه مقاله سفیر جمهوری اسلامی ایران آمده است: پاکستان در برخی صنایع مانند صنعت نساجی و صنعت چرم دارای مزیت نسبی است و بازار وسیع ایران خواهان این نوع محصولات است. محصولات کشاورزی پاکستان با توجه به کیفیت بالا و تنوع گسترده قابلیت صادرات بالا به ایران دارند. ایران با بهره برداری از موقعیت ترانزیتی خود می تواند به عنوان کانال صادرات محصولات پاکستانی به آسیای میانه و اروپا عمل نماید.
این مقاله می افزاید: بنادر ایران و پاکستان نیز از مواهب طبیعی ای هستند که مسیر همکاریهای دو کشور در زمینه اقتصادی و تجاری را هموار می سازند. در حال حاضر دو بندر مهم گوادر و چابهار دارای موافقتنامه نامه خواهرخواندگی هستند که با اجرائی شدن مفاد این موافقتنامه، همکاری های بین آن دو بندر تبلور عینی خواهد یافت.
'عضویت در سازمان های بین المللی این فرصت را برای ایران و پاکستان فراهم ساخته که در تعاملی دو و چند جانبه علاوه بر تامین منافع خود در راستای همگرائی و همکاری های چندجانبه نیز گام بردارند. سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری اقتصادی(اکو) دو سازمان مهمی هستند که در سطح جهان، بین کشورهای اسلامی و منطقه تاثیر به سزائی دارند. ایران و پاکستان از اعضای بنیانگذار پیمان عمران منطقه ای و از اعضای موثر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) هستند و در یک تعامل نزدیک قادر هستند از ظرفیت های این سازمان استفاده بهینه ببرند.'
سفیر کشورمان همچنین با اشاره به افزایش رفت و آمدهای میان مقام های عالی دو کشور، نوشته است: افزایش دیدارهای متقابل بین عالی ترین مقامات سیاسی و نظامی و همچنین بخش های مختلف خصوصی بین دو کشور در یک سال اخیر، نشانه ای بارز از عزم و اراده مشترک و سازنده دو طرف برای ارتقاء سطح همکاری های همه جانبه است. سفر آقای نواز شریف نخست وزیر پاکستان و راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به ایران و سفر آقای دکتر روحانی رئیس جمهور ایران به پاکستان در طول یک سال گذشته و امضای 8 سند همکاری، سرآغاز خوبی در دور تازه همکاری دوجانبه به حساب می آید که فرصت های متعددی را برای افزایش و ارتقای مناسبات پدید می آورد؛ فرصت هایی که انتظار می رود روند اجرائی آنها با سفر های سایر مقامات دو کشور تکمیل گردد.
'سوابق تاریخی روابط دو کشور هیچگونه نقطه مبهمی را نشان نمی دهد. ایران اولین کشوری بود که موجودیت پاکستان را به رسمیت شناخت و پاکستان نیز اولین کشوری بوده که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخته است.'
در پایان این مقاله آمده است: به رغم ظرفیت های بسیار بالای ایران و پاکستان، هم اکنون سطح روابط تجاری دو کشور کمتر از یک میلیارد دلار می باشد که بسیار پائین تر از حد انتظار است. دو کشور با داشتن ظرفیت های فراوان و متنوع و همچنین با دغدغه ها و منافع مشترک قادر هستند با استفاده از شرایط پسابرجام، همکاری های خود را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی در کوتاه ترین زمان ممکن ساماندهی کنند.
آساق**1723
کد N1395236

وبگردی