آفتاب

کویت و روابط راهبردی با عراق در منطقه پر تلاطم خاورمیانه

کویت و روابط راهبردی با عراق در منطقه پر تلاطم خاورمیانه

تهران-ایرنا- دولت کویت طی سالیان اخیر به صورت قابل ملاحظه ای روابط خود را با عراق گسترش داده و در تمامی سطوح پرونده روابط سرد دوره رژیم بعث عراق را به فراموشی سپرده است و برای تقویت همکاری ها با دولت عراق گام بر می دارد.

این اقدام دولت کویت به نوعی مهم ترین رویکرد این کشور پس از جنگ دوم خلیج فارس در راستای برقراری آرامش و ثبات هرچه بیشتر در رابطه با همسایگانش است. سیاست شیخ صباح الاحمد امیر کویت نیز که در دوران نخست وزیری نوری المالکی برای نخستین بار پس از تغییر نظام حاکم در عراق جهت شرکت در اجلاس سران کشورهای عربی رهسپار بغداد شد٬ گواه تمایل شدید سران کویت برای پایان دادن به دوره تیرگی روابط با عراق است.این در حالی است که روابط سرد ریاض - بغداد نتوانسته است تاثیر منفی بر توسعه مراودات کویت و عراق بگذارد و تبادل هیات ها میان دو کشور عراق و کویت در سطح بسیار عالی ادامه دارد.
نکته جالب در این معادله تمایل فراوان امیر کویت برای داشتن روابطی حسنه با تمامی سیاستمداران عراقی از جمله شخصیت های شیعه این کشور است و این خود به سود معادلات منطقه ای و تقویت مناسبات خواهد بود.
سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و همچنین استاندار بصره به تازگی در رأس هیأت هایی عالی رتبه به کویت سفر نموده و رایزنی های گسترده ای را با مقام های کویتی پیرامون راه های توسعه روابط دو کشور انجام دادند و دولت کویت نیز متقابلا در اقدامی حساب شده نسبت به افتتاح کنسولگری خود در شهر بصره اقدام کرد که نشان از تمایل فراوان این کشور برای بستن صفحه تنش با عراق دارد.
کویت همچنین در ارتباط با پرونده خسارت های حمله صدام به خاک کویت٬ تعامل خوبی با عراق داشته و چندین نوبت پرداخت این خسارت های قسط بندی شده را با توافق طرفین به تعویق انداخت.
دولت عربستان سعودی در این میان فشارهای سیاسی را به دولت کویت برای کاهش سطح مناسبات با بغداد وارد کرده است اما دولتمردان کویت بر اساس راهبرد میانه روی سیاسی٬ تن به این فشارها نداده و نخواهند داد.
از سوی دیگر٬ گسترش سطح همکاری ها میان کویت و عراق امری است که کاملا مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است وحضرت آیت الله خامنه ای رهبر معطم انقلاب اسلامی در دیدار دو سال پیش شیخ صباح الاحمد امیر کویت در تهران با ایشان ٬ گسترش مناسبات کویت و بغداد را امری ارزشمند دانستند.
روابط کویت و بغداد طی سالیان اخیر به رغم بروز پاره ای از اختلافات مرزی به هیچ وجه به مرز تنش نرسیده و به عنوان مثال پروژه دولت کویت برای سرمایه گذاری کلان در بندر بوبیان که با اعتراض دولت عراق روبرو شده بود٬ با رایزنی های مشترک میان دو کشور حل وفصل شد.
دولت کویت که همواره به دنبال حفظ منافع خود در سطح منطقه است٬ همکاری نزدیک با بغداد را به سود تقویت جایگاه خود در خاورمیانه و در امان ماندن بیشتر از خطرات تروریستی می داند چرا که فاصله زیادی میان شهر موصل محل تمرکز گروه داعش با خاک کویت نیست و با توجه به اینکه عراق خط مقدم مبارزه با تروریسم تلقی می شود٬ تقویت تعامل با این کشور چهره ای مستقل همچون عمان را از کشور کویت در سطح منطقه به نمایش می گذارد.
کویت بعد از سرنگونی صدام در سال 2003 یکی از اولین کشورهای عربی بود که (در سال 2008) بار دیگر سفیر خود را به بغداد فرستاد و به گفته مقام های ارشد این کشور٬ روابط دو جانبه دو کشور از زمان فروپاشی رژیم قبلی عراق به طور پیوسته بهبود یافته است.
در همین راستا کویت در نهاد های عربی، منطقه ای و بین المللی نیز فعال است و به عراق برای احیای نقش خود در این نهادها مساعدت نموده و در روند لغو تحریم های بین المللی کمک فراوانی به این کشور می کند .
خاورم*320**2041**
کد N1395095

وبگردی