آفتاب

لاریجانی: روسیه در ایران پایگاه نظامی ندارد/دفاع رئیس مجلس از همکاری تهران-مسکو برای مبارزه با داعش

لاریجانی: روسیه در ایران پایگاه نظامی ندارد/دفاع رئیس مجلس از همکاری تهران-مسکو برای مبارزه با داعش

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی نه به روسیه و نه به هیچ کشور دیگری در ایران داده نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس، حشمت الله فلاحت پیشه طی اخطاری در رابطه با استقرار پایگاه نظامی روسیه در نوژه از رئیس مجلس خواست توضیحاتی را ارائه کند.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس اظهار کرد: قدرت ها ملاحظات خاص سیاسی راهبردی خود را دارند و در قالب این ملاحظات عمل می کنند. کشور جمهوری اسلامی ایران،‌ کشوری است که هر گاه با بحران مواجه شد، مثل جنگ و تحریم،‌دو طرف شرق و غرب در دنیا علیه آن بودند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم چنین اختیاری در ایران در اختیار یک کشور خارجی گذاشته می شود. خواهشم از شما این است که طبق ماده 110 آیین نامه توضیح دهید که آیا اقدامات ضیانتی لازم در این زمینه وجود دارد؟ چقدر در قبال نوسانات سیاسی و راهبردی می شود به رفتار آینده روسها اطمینان کرد که ما اینگونه آسمان خود را در اختیار آنها گذاشته ایم؟
لاریجانی در پاسخ به فلاحت پیشه اظهار کرد: شما استنادتان به اصل 146 قانون اساسی است که می گوید استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است. اما ما پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده ایم و اینکه ما با روسیه به عنوان متحدمان در مسائل منطقه به ویژه سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاهی از نظر نظامی در اختیار آنها قرار داده ایم. اگر کسی در رسانه ها چنین گفته، تکذیب می شود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: ما با روسیه همکاری داریم و به صورت علنی هم مطرح کرده ایم. دلیلش هم بحران تروریستی ای است که برخی کشورهای مخرب منطقه و آمریکایی‌ها راه انداخته و در منطقه بلبشوی امنیتی ایجاد کرده اند.
لاریجانی بیان کرد: ما فکر می کنیم روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرد و در یک سال اخیر همکاری خوبی را با ما در زمینه حل بحران تروریستی در منطقه آغاز کرد. در مسئله سوریه همکاری ما نزدیک است و فکر می کنیم بعد از این مدت نظرات ایران به ویژه در مسئله سوریه که از ابتدا مقاومت می کرد و می گفت این بحران آفرینی ها باعث جرقه زدن آتش در کل منطقه است،‌ حالا روشن شده است.
وی تاکید کرد: خوشحالیم که امروز روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیشتری پیدا کرده است. لذا آرای ما در حل بحران ترورریستی در منطقه به روسیه نزدیک است و با هم همکاری می کنیم اما به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی نه به روسیه و نه به هیچ کشور دیگری در ایران داده نشده است.
17213

کد N1394905

وبگردی