آفتاب
اخطار یک نماینده به ورود جنگنده های روسی؛

لاریجانی: پایگاه نظامی در اختیار هیچ کشوری قرار نداده ایم

لاریجانی: پایگاه نظامی در اختیار هیچ کشوری قرار نداده ایم

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده اسلام آباد غرب درباره استقرار هواپیماهای جنگنده روسی در پایگاه نوژه همدان، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در جلسه علنی امروز با ارائه تذکر آئین نامه ای به استناد ماده ۱۱۰ آئین نامه داخلی مجلس و اخطار قانون اساسی به استناد اصل ۱۴۶ قانون اساسی اظهارداشت: روز گذشته خبری در رابطه با استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه همدان منتشر شد، در حالی که اصل ۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی را در کشور حتی برای اهداف صلح آمیز ممنوع می داند.

وی افزود: اگر این مسئله ناظر به اصل ۱۷۶ قانون اساسی و وظایف شورای عالی امنیت ملی نیز باشد، نیاز به توضیح دارد.

فلاحت پیشه با اشاره به نمونه هایی از سوابق تاریخی رفتار روسیه اظهارداشت: روسیه کشوری است که سیاست خارجی بسیار متلاطمی دارد؛ قدرتها، ملاحظات خاص سیاسی و راهبردی خودشان را دارند و هرگاه جمهوری اسلامی با بحران مواجه شده، دوطرف شرق و غرب علیه او بوده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این اولین بار پس از جنگ جهانی دوم است که چنین اتفاقی می افتد و سوال این است که آیا اقدامات صیانتی لازم در این رابطه صورت گرفته است یا خیر و آیا می توان به آینده روس ها اعتماد کرد؟

وی در پایان خواستار موضع گیری رئیس مجلس در رابطه با این مسئله و توضیح وی شد.

لاریجانی: پایگاه نظامی در اختیار هیچ کشوری قرار نداده ایم

پس از اخطار نماینده مردم اسلام آباد غرب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر و اخطار این نماینده اظهارداشت: ما هیچ پایگاه نظامی در اختیار کسی قرار نداده ایم و اینکه به روسیه به عنوان متحد خودمان در مسائل منطقه و به ویژه سوریه همکاری کرده ایم، به معنای قراردادن پایگاه در اختیار آنها نیست و اگر رسانه ای چنین چیزی گفته، تکذیب می شود.

وی ادامه داد: ما با روسیه همکاری خوبی داریم و علنی هم گفته ایم و علت آن هم بحران آفرینی هایی است که غربی ها به ویژه آمریکائی ها با بلبشوی امنیتی در منطقه راه انداخته اند؛ در این شرایط روسیه تلقی درستی از منطقه دارد و در یک سال اخیر همکاری خوبی با ما داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حالا امروز درستی نظر جمهوری اسلامی که از ابتدای بحران سوریه معتقد بود راه حل نظامی درست نیست، مشخص شده است.

لاریجانی افزود: خوشحالیم که روسیه در مسائل یمن نیز وارد شده و نگاه مثبتی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مجدداً تاکید کرد: هیچ پایگاه نظامی در اختیار روسیه و هیچ کشور دیگری قرار نگرفته است.

کد N1394872

وبگردی