آفتاب

سه پیام مهم واشنگتن به مخالفان سوری

سه پیام مهم واشنگتن به مخالفان سوری

ایسنا نوشت: فرستاده آمریکا به سوریه از مخالفان این کشور خواست با روسیه و کردها مذاکره کنند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مایکل راتنی، فرستاده آمریکا به سوریه اخیرا با هیئت سیاسی ائتلاف مخالفان به ریاست انس العبده در واشنگتن دیدار و در این نشست نقشه کلی سیاست آمریکا در قبال سوریه را که بر لزوم توقف جنگ و ازسرگیری روند سیاسی مبتنی است، ترسیم کرد.

راتنی در این دیدار سه پیام را به ائتلاف مخالفان سوریه داد که یکی ارتباط ائتلاف با روس‌ها، دوم ارتباط با صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه و سوم این بود که به گفته راتنی به نفع واشنگتن یا مخالفان نیست که جبهه فتح الشام در جنگ حلب پیروز شود.

وی گفت: واشنگتن هرگز از خواسته خود برای تشکیل کشور سوریه جدید بدون بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی این کشور دست برنخواهد داشت اما مخالفان باید با طرف روسی در ارتباط باشند چرا که آن‌ها بخش زیادی از راهکار را در اختیار دارند.

راتنی تأکید کرد که روس‌ها همچنان بر ابقای بشار اسد به دلیل ترس از تکرار شدن سناریوی لیبی در سوریه تأکید دارند.

وی گفت:‌ واشنگتن به هیچ گونه توافقی با روس‌ها درباره سوریه دست نیافته بلکه تنها به تفاهم‌هایی رسیده که شامل لغو محاصره حلب و جدا کردن جبهه فتح الشام از بقیه گروه‌هاست تا دیگر گروه‌های مخالف هدف قرار نگیرند. روس‌ها تمامی مخالفان مسلح را جزو جبهه فتح الشام می‌دانند.

راتنی تأکید کرد: ما می‌خواهیم به روشی هوشمندانه با جبهه فتح الشام بجنگیم حال آنکه روسیه به روشی احمقانه با این گروه می‌جنگد.

راتنی گفت: آمریکایی‌ها از استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه خواستند چارچوب اجرایی واضحی را برای ازسرگیری مذاکرات صلح داشته باشد. سازمان ملل در نهایت سندی را مطرح نخواهد کرد که به طور کامل از مخالفان جانبداری کند.

وی تأکید کرد: نیروهای مدافع خلق کرد شریک قوی در جنگ با داعش هستند و حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه همواره در میدان خواهد بود. مخالفان سوریه باید با کردها مذاکره کنند. هیچ گونه شراکت سیاسی میان آمریکا و کردهای سوریه وجود ندارد و ما اجازه ایجاد نظام فدرالی را به آن‌ها نمی‌دهیم.

نشست‌های راتنی با مخالفان فاش کرد که ارتش آزاد همکاری با آمریکایی‌ها را برای جنگ با داعش رد کرده و می‌خواهد قبل از جنگ با داعش با نیروهای دولتی سوریه بجنگد.

راتنی درباره فشار آمریکا بر ارتش جدید سوریه در اطراف شهر التنف برای همکاری با حشد شعبی عراق گفت: ما هیچ گاه بر نیروهای ارتش جدید سوریه برای همکاری با دیگران فشار نیاوردیم.

از سوی دیگر صالح مسلم اعلام کرد که راتنی از ائتلاف مخالفان در استانبول خواسته با حزب اتحاد دموکراتیک و شخص وی در ارتباط باشند.

مسلم روز گذشته در گفتگوی مطبوعاتی پیش‌بینی کرد که واشنگتن به عادی سازی روابط سیاسی با این حزب بپردازد.

52310

کد N1394849

وبگردی