آفتاب

کودکان و آسیب های اجتماعی فراروی آنها/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

کودکان و آسیب های اجتماعی فراروی آنها/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- «کودکان و آسیب های اجتماعی فراروی آنها»؛ «سلامت انسان در گرو تغذیه ای سالم» و «توسعه گردشگری و ظرفیت بالای ایران در جذب گردشگر» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های چهارشنبه 27 مرداد 1395 به آنها پرداخته اند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی چون آسیب های اجتماعی فراروی کودکان پرداخت و این مساله را از زاویه های مختلف بررسی کرد. تغذیه سالم مقوله دیگری محسوب می شوند که روزنامه ها مورد توجه قرار دادند و گردشگری از دیگر مطالب آنها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** کودکان؛ قربانیان اصلی آسیب های اجتماعی
روان شناسان به دلیل آن که بنیان شخصیت انسان در دوره کودکی ساخته می شود، ریشه بسیاری از مشکلات روحی و روانی افراد را در همین دوران جستجو می کنند. اهمیت و توجه به نیازها و خواسته های کودکان می تواند جامعه را در برابر آسیب های بسیاری ایمن سازد، این موضوعی است که شماری از روزنامه های امروز آن را در گزارش ها و یادداشت هایی بازتاب دادند.
روزنامه «ایران» در یادداشتی با قلم روزبه کردونی مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با عنوان «ائتلاف دولتی ها علیه آسیب های کودکان»، نوشت: «کودک امروز سیمای جامعه فردا است.» این جمله ای بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه دیروز کارگروه تقسیم کار ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی کودکان که با حضور 15 دستگاه برگزار شد برآن تأکید داشت.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: امروزه سه رویکرد متداول برای مواجهه با آسیب های اجتماعی کودکان وجود دارد. یک رویکرد کودکان آسیب پذیر را به عنوان یک تهدید برای جامعه تلقی می کند و در این چارچوب معتقد است که باید با برنامه های قهری و سلبی با این کودکان برخورد شود.
رویکرد دوم کودکان آسیب پذیر را قربانی فرآیند توسعه می داند و بر این باور است که باید آنها را تحت پوشش سیاست های حمایتی قرار داد. در رویکرد سوم، حمایت اجتماعی از این دسته کودکان به عنوان یک حق شهروندی محسوب می شود و بر این نکته اشاره دارد که حمایت اجتماعی باید به عنوان یک حق برای این کودکان تلقی گردد.
روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان «ساماندهی 1500 «کودک کار و خیابان»»، نوشت: ابراهیم غفاری معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در عملیات جمع آوری متکدیان تهران و جذب کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی متولی اصلی شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان است.
در ادامه این مطلب می خوانیم: در این راستا از ظرفیت بخش غیر دولتی نیز استفاده کرده و در حال حاضر در عملیات جذب کودکان کار و خیابان با 17 NGO فعال در این حوزه وارد کار شده و با آنها تفاهم نامه منعقد کرده ایم. این NGO در شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان با ما همکاری داشته و تا پایان سال جاری این عملیات شناسایی، جذب و ساماندهی را ادامه خواهیم داد.
روزنامه «فرهیختگان» در مطلبی با عنوان «معرفی متولیان جلوگیری از فقر و ناتوانی کودکان»، نوشت: دیروز نشست طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با موضوع «آسیب های اجتماعی کودکان» برگزار شد؛ نشستی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آن به تشریح این طرح پرداخت و توضیح داد: «وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور مسئولیت جلوگیری از فقر و ناتوانی کودکان را برعهده دارند، رسیدگی به کودکان دارای سوءتغذیه از مراکز بهداشت آغاز و امور مربوط به کودکان با آزمایش های ژنتیک و غربالگری در سازمان بهزیستی کشور دنبال می شود.»
در ادامه می خوانیم: «کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کودکان از جمله اعتیاد کودکان، کودک آزاری، غربالگری اضطراب و سلامت روان کودکان مواردی بسیار جدی است که دنبال می شود.»
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با قلم و با عنوان «سخنی درباره آسیب های اجتماعی!»، نوشت: آسیب های اجتماعی، مفهومی است که در جامعه شناسی، اقتصاد و مدیریت سیاسی نقد و بررسی می گردد و بخصوص در مجامع علمی و علی الخصوص در دانشگاه ها درباره آن نظرپردازی و ارزیابی صورت می گیرد و راهکارها ارائه می شود.
نویسنده در ادامه این یادداشت آورده است: آسیب های اجتماعی در همه کشورها، چه آنها که دارای اقتصاد قوی یا ضعیف و کارآمد اند یا ناکارآمدی مدیریتی دارند، دیده می شود و موضوع روز است. گوناگونی آن با نشان دادن منحنی آماری و تنوع سطوح رشد یافته شناسایی می شود.
گاهی ساحت فرهنگی و شکست برنامه های فرهنگی ـ اجتماعی محوریت پیدا می کند و زمانی رشد تضاد طبقاتی و شکاف های عمیق فقر و ثروت و یا هجوم پدیده حاشیه نشینی در جوامع شهری و آشفتگی های اخلاقی، روانی و اجتماعی، ماتریس آسیب های اجتماعی را نشان می دهد.

**سلامت انسان در گرو تغذیه ای سالم
رژیم غذایی سالم، رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می کند و مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم می آورد. موضوعی که روزنامه های امروز در گزارش هایی به آن پرداختند.
روزنامه «آفرینش» در گزارشی با عنوان «با مصرف زیاد غذاهای حیوانی بدن دچار مسمومیت می شود که باید با غذاهای گیاهی رفع شود»، نوشت: محصولات غیر اشباعی مانند روغن های سبک و مایع در حرارت عادی و سایر ترکیباتی دارای اتصال دوگانه و غیر اشباعی زودتر هضم و جذب و زودتر با اکسیژن ترکیب و انرژی تولید می کنند ولی در موارد کارهای سخت و شدید نیاز به ترکیبات اشباع و پرانرژی می باشد که می توان از ترکیبات مایع و روغن ها و پروتئین های سخت حیوانی بهره گرفت.
در ادامه این گزارش می خوانیم: ترکیبات غیر اشباع دارای اتصال دوگانه و سه گانه در پیوندشان قادر به جذب اکسیزن نیز می باشند و مولکول های اکسیژن و رادیکال های آزاد و دیگر ذرات سرگردان می توانند در ترکیبات اشباع نشده (اگر خوب سوخته و هضم نشده باشند) وارد شده و زندانی شوند که سبب بسیاری از مشکلات و پیری و افسردگی و خرابی اعضا می شوند که خود باعث کوتاهی عمر می گردد.
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «ایرانی ها 2 برابر مردم جهان نمک و 6 برابر آنها شکر مصرف می کنند»، نوشت: ایرانی ها در مصرف این سه قلم مواد غذایی رکورد ویژه ای دارند؛ نمک، روغن و شکر. سازمان بهداشت جهانی، میزان استاندارد مصرف نمک را برای هر فرد، 5 گرم در روز عنوان کرده اما ایرانی ها حدود دو تا سه برابر بیشتر از میزان توصیه شده نمک مصرف می کنند. سرانه مصرف شکر ایرانی ها تا 30 کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف شکر در جهان، فقط 5 کیلوگرم است.
در ادامه می خوانیم: این یعنی ایرانی ها 6 برابر مردم جهان از شکر استفاده می کنند. در مورد مصرف روغن نیز ایران آمارش حیرت انگیز است. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، سرانه مصرف روغن در کشور 20 کیلوگرم است این در حالی است که به گفته وزیر بهداشت، سرانه مصرف روغن هر ایرانی سالانه 3 کیلوگرم افزایش پیدا می کند.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «علائم فقرآهن را بشناسید»، نوشت: فقرآهن یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که باید جدی گرفته شود و در صورت مشاهده علائم آن، انتخاب رژیم غذایی مناسب برای جبران کمبود آهن در بدن ضروری است.
در ادامه این مطلب آمده است: بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا (CDC) فقط در این کشور ۹ درصد از زنان فقرآهن دارند که البته این آمار در زنانی که فعالیت بدنی زیادی دارند از این هم بیشتر است.
این روزنامه همچنین در گزارش دیگری با عنوان «برای داشتن پوست سالم میوه بخورید»، نوشت: متخصصان سلامت معتقدند مصرف پنج وعده میوه و سبزی در روز می تواند در حفظ سلامت پوست و شادابی آن موثر باشد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: به رغم آنکه همواره به افراد توصیه می شود برای حفظ سلامت پوست خود به انواع کرم ها و ضد آفتاب ها بسنده کنند، پزشکان در بررسی های خود مشاهده کردند علاوه بر این راهکارها داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب موجب حفظ سلامت پوست می شود.
متخصصان در بررسی جدید خود دریافتند: رنگ دانه های زرد موجود در میوه ها و سبزیجاتی با رنگ روشن سلامت پوست را حفظ می کنند.

** توسعه گردشگری و ظرفیت بالای ایران در جذب گردشگر
بنابر بر اعلام سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو)، ایران از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان هشت کشور نخست جهان جای دارد و از منظر جاذبه های اکوتوریسمی و تنوع اقلیمی جزو پنج کشور برتر دنیاست. با توجه به چنین ظرفیت بالایی جذب گردشگر می تواند به رشد اقتصادی و اجتماعی و توسعه پایدار کشور بیانجامد، روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به بررسی این موضوع پرداختند.
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با قلم الهام معینی و با عنوان «رویارویی با گرد شگر و لزوم آموزش شهروند ی»، نوشت: کارشناسان می گویند که گرد شگری بعد از نفت و خود روسازی سومین پد ید ه قابل تامل و پرسود د ر جهان است. امروزه از هر یازد ه شغل، یکی از آنها د ر بخش گرد شگری قرار د ارد و منبع ارزشمند ی برای تامین معاش بسیاری از انسان هاست.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: بنا به آمار منتشر شد ه، ایران جزو ١٠ کشور برتر از لحاظ جاذبه های گرد شگری (از بعد طبیعی و فرهنگی) است.
جد ا از مساdل کلان و برنامه ریزی های بلند مد ت و عملی، بسیاری از کارشناسان، جذب گرد شگر و به تبع آن برخورد اری از منافع اقتصاد ی از این طریق را د ر گرو فرهنگ سازی میان مرد م، مسوولان و افراد فعال د ر این حوزه می د انند.
روزنامه «ایران» در گفت و گویی با محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با انتشار عنوان «ضرورت توجه به جاذبه های گردشگری مریوان»، نوشت: مریوان از شهرستان های مهم کردستان به شمار می رود که با وجود داشتن ظرفیت های بالای گردشگری هنوز مغفول مانده و نیاز به توجه بیشتر مسئولان مربوطه دارد.
در ادامه به نقل از محسن علوی می خوانیم: میراث فرهنگی برای جذب وافزایش گردشگران داخلی وخارجی به مریوان اقدام های مهمی را انجام داده است. در 15 سال گذشته آمار هتل ها ومیهمانپذیرها از 2 به 11 واحد اقامتی رسیده است.
برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در طول سال، توزیع و پخش اقلام تبلیغاتی معرفی شهرستان برای میهمانان و گردشگران داخلی وخارجی، راه اندازی مرکز اطلاع رسانی گردشگری در داخل بازارچه رسمی مرزباشماق، راهنمایی تورهای مختلف داخلی و خارجی توسط راهنمایان آموزش دیده گردشگری، برگزاری دوره های مختلف گردشگری جهت توجیه و فرهنگ سازی و نحوه برخورد و تعامل با گردشگران برای اصناف و بازاریان و تاکسیرانان و راهنمایی و رانندگی و مراکز اقامتی و روستاهای هدف گردشگری حاشیه دریاچه زریوار از دیگر کارهای این اداره به شمار می رود.
روزنامه «ابتکار» در مطلبی، عنوان «سیاست های حوزه گردشگری و صنایع دستی تبیین شد» را منعکس کرد و نوشت: طرح ویژه ایجاد 140 هزار فرصت شغلی در بخش های گردشگری و صنایع دستی در دومین نشست شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تصویب رسید و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند تا تسهیلات مورد نیاز این طرح را تهیه کنند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تشریح این طرح گفت: در چارچوب این طرح در بخش گردشگری تعدادی از طرح های سرمایه گذاری با متوسط پیشرفت فیزیکی 50 درصد هدف گذاری شده است که در صورت تامین اعتبار حدود 40هزار میلیارد ریال تا پایان سال 1396 به بهره برداری خواهد رسید.
روزنامه«تفاهم» هم در گزارشی با عنوان «ایران، اقتصادی ترین و ارزان ترین مقصد گردشگری جهان»، نوشت: گردشگری زمینه ای است که ظرفیت ایجاد رونق اقتصادی و تبادلات فرهنگی را دارد به شرط آنکه با برنامه ریزی های بلند مدت، اقدامات و سرمایه گذاری های مناسب و جهت یافته انجام شود.
در ادامه این گزارش می خوانیم: گردشگری سلامت، مقوله ایی نسبتا نوظهور در صنعت گردشگری است که در کشور ما حائز اهمیت زیادی است و گردشگران سلامت سه برابر گردشگران معمولی برای کشور درآمدزا هستند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «دلایل طولانی شدن مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی گردشگری»، نوشت: پس از برجام گروه های مختلف خارجی برای سرمایه گذاری در گردشگری کشور وارد ایران شده اند و ضمن انجام مذاکرات گوناگون در این راستا، بعضا تفاهم نامه هایی را نیز منعقد کرده اند.
در ادامه می خوانیم: در چنین شرایطی، این سوال مطرح می شود که آیا این مذاکرات و تفاهم نامه ها نتیجه مشخصی داشته اند یا خیر. سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره پاسخ می دهد: «در توافق های صورت گرفته با سرمایه گذاران خارجی هنوز به مرحله انجام اقدامات اجرایی توسط طرف مقابل نرسیده ایم.»
وی معتقد است هنوز برای اجرایی شدن این اقدامات دیر نشده و حتی اگر قرار بود یک سرمایه گذار ایرانی یا یک شرکت ایرانی که تصمیم دارد در زمینه ساخت هتل و مواردی در این ابعاد سرمایه گذاری کند، قطعا چند ماه مطالعات آن طول می کشید؛ چراکه سرمایه گذاری یک مقوله بسیار پیچیده و مهم است و انجام محاسبات آن امری اجتناب ناپذیر است.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**2002**9131
کد N1394847

وبگردی