آفتاب
با موافقت دولت؛

مجلس کلیات طرح ایجادمحدودیت در اختیارات شورای نگهبان را تصویب کرد

مجلس کلیات طرح ایجادمحدودیت در اختیارات شورای نگهبان را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن، اختیارات شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت نمایندگان پس از برگزاری انتخابات محدود می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح استفساریه ماده ۷۳ و تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این طرح، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری در اخطار قانون اساسی گفت: برگزاری روند انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و ما نمی‌توانیم اختیارات شورای نگهبان را محدود کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: در قانون انتخابات دقیقاً اعلام شده که شورای نگهبان در چه تاریخ‌هایی نظر خود را در مورد صلاحیت منتخبان اعلام کرد و این استفساریه موضوع را روشن می‌کند.

در ادامه حسینعلی حاجی‌دلیگانی در مخالفت با این طرح گفت: همانطور که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول کردیم، الان هم باید این نوع نظارت شورای نگهبان را قبول کنیم تا در روند انتخابات مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: اینکه در منطقه‌ای اتفاقی افتاده و مدارکی پیدا شده و صلاحیت منتخبی رد شود، نباید موجب شود کل قانون انتخابات را بر هم بزنیم.

در ادامه علیرضا سلیمی با اعلام اخطار اصل ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان در انتخابات را مطلق خواند و گفت: مجلس نمی‌تواند در این نظارت ورود کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: اینکه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، امری کاملاً روشن است. شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد اما این بدان معنا نیست که قانونمند نباشد؛ بررسی این طرح از نظر قانونی اشکالی ندارد.

در ادامه علی مطهری نایب رئیس مجلس در موافقت با این طرح گفت: این استفساریه موضوع مهمی را مطرح می‌کند، صورت مسئله این است که در انتخابات مجلس بعد از تائید صلاحیت یک نامزد، انتخابات و تائید صحت سلامت برگزاری انتخابات در صورتی که هیچ تخلفی مثل خرید و فروش رأی صورت نگیرد، آیا شورای نگهبان می‌تواند آرای منتخبی را باطل کند؟

ادامه دارد...

کد N1394829

وبگردی