آفتاب

گزارشی محرمانه درباره یمن

گزارشی محرمانه درباره یمن

ایرنا نوشت: براساس گزارش محرمانه ای که رویترز می گوید آن را رویت کرده ، هزینه خسارت وارده به زیر ساخت ها و زیان های اقتصادی یمن در پی جنگ داخلی و حمله عربستان از مرز چهارده میلیارد دلار فراتر رفته است.

این گزارش بر تلاش لازم برای بازسازی یمن تاکید دارد، کشوری که بیش از نیمی از جمعیت آن از سوء تغذیه رنج می برند.
در گزارش مشترک بانک جهانی ، سازمان ملل ، بانک توسعه اسلامی و اتحادیه اروپا گفته شده است که این جنگ تاکنون حدود هفت میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته است ( که البته این رقم هنوز مقطعی و کامل نشده ) است و زیانهای اقتصادی آن در ارتباط با تولید و ارائه خدمات بیش از 3/ 7 میلیارد دلار است.

جنگ داخلی 16 ماهه یمن بیش از شش هزار و 500 کشته و بیش از 5/ 2 میلیون نفر آواره بر جای گذاشته و موجب فاجعه انسانی در کشوری شده که بانک جهانی سرانه تولید ناخالص ملی آن را در سال 2013 ، تنها 097/ 1 دلار بر آورد کرده است .
گزارش ارزیابی اولیه خسارت و نیازها یک سند کاری داخلی است که علنی منتشر نخواهد شد.
در گزارش گفته شده است ، این یافته های اولیه نه تنها مقطعی بلکه رو به تکامل است چرا که جنگ جریان دارد. این ارزیابی در فواصل اواخر سال 2015 تا اوایل سال جاری میلادی انجام شد.

بررسی انجام شده توسط وزارت آموزش یمن که در این گزارش به آن استناد شد ، نشان می دهد که یکهزار و 671 مدرسه در 20 فرمانداری در جنگ خسارت دیده و در این بین 287 مدرسه نیاز به بازسازی اساسی داشته و 544 مدرسه به عنوان پناهگاه آوارگان داخلی مورد استفاده قرار گرفته و 33 مدرسه توسط گروه های مسلح اشغال شده اند.

در مجموع خسارات وارده به این مدارس 269 میلیون دلار بر آورد شده است.

به استناد ارزیابی وزارت بهداشت عمومی و نفوس یمن ، در این گزارش گفته شده است : 900 محل ارائه خدمات مایه کوبی از جمع سه هزار و 652 در اوایل 2016 فعال نبوده و 6/ 2 میلیون کودک زیر 15 سال در خطر ابتلا به سرخک قرار دارند.
در گزارش گفته شده است که باید توجه فوری به سمت اعاده تامین مالی در واردات بویژه واردات سوخت و مواد غذایی باشد.
آلبرت جایگر رئیس نمایندگی صندوق بین المللی پول در یمن به رویترز گفت : تا زمانی که این جنگ جریان دارد، جلوگیری از بروز بحران انسانی واردات کالاهای اساسی است. اکنون این یک امر حیاتی است . '

حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن نیز به افزایش خسارات و تلفات وارده کمک کرده است . حملات تازه به یک مدرسه و یک بیمارستان فعلا در دست تحقیق قرار گرفته است.
10 کودک در بمباران مدرسه ای در استان صعده در روز شنبه و 14 نفر نیز در بیمارستانی در یک استان مجاور کشته شده اند.

52310

کد N1394773

وبگردی