آفتاب

اولاند گروه های اوکراینی را به خویشتنداری فراخواند

اولاند گروه های اوکراینی را به خویشتنداری فراخواند

تهران- ایرنا- «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه گروه های فعال در اوکراین را به خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش ها، فراخواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، وی در تماس تلفنی دیشب (سه شنبه) با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «پترو پروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین، گفت: همانگونه که گروه ها متعهد شده اند، توافق مینسک باید به شکل کامل رعایت شده و در بهترین زمان، اجرا شود.
بر پایه بیانیه الیزه، رئیس جمهوری فرانسه با دعوت گروه های فعال در اوکراین به خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش ها، عنوان کرد: تشدید تنش اجرای توافق «مینسک» را مشکل تر خواهد کرد.
اولاند با تاکید مجدد بر تعهدات فرانسه در مورد اوکراین برای دیداری در چارچوب گروه نرماندی، اعلام آمادگی کرد.
نشست گروه نرماندی با حضور اولاند، مرکل، پروشنکو و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، 6 ژوئن 2014 (17 خرداد 93) همزمان با هفتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی در جنگ جهانی دوم، برگزار شده بود.
بر پایه بیانیه الیزه، اولاند با یادآوری موضع فرانسه در قبال الحاق شبه جزیره «کریمه» به روسیه، بار دیگر آن را اقدامی غیرقانونی خواند.
روسیه در ماه مارس (اسفند) 2014 میلادی پس از آن که مردم شبه جزیره کریمه در یک همه پرسی رای به جدایی از اوکراین دادند، این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرد.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر لزوم تداوم گفت و گو در قالب گروه نرماندی به منظور حل و فصل صلح آمیز مسائل شرق اوکراین، ایجاد امنیت، اجرای آتش بس پایدار و برگزاری انتخابات در چارچوب قوانین اوکراین و مطابق با استانداردهای بین المللی، تاکید کرد.
به گفته الیزه این تماس تلفنی به درخواست پروشنکو و به منظور بررسی وضعیت اوکراین صورت گرفت.
توافق مینسک در 12 فوریه 2015 (23 بهمن 93) منعقد و اجرای آن از 15 فوریه 2015 (26 بهمن 93) آغاز شد. این توافق بارها به دلیل ادامه درگیری ها در مناطق درگیر نقض شده است.
اوکراین از فوریه 2014 (بهمن 1392) به دلیل خودداری رئیس جمهوری وقت این کشور از امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کارآمدن دولت جدید در کی یف، به صحنه درگیری و تنش میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان شرق این کشور بدل شد.
اروپام ** 9053**1517
کد N1394684

وبگردی