آفتاب

آ.سه.آن و چین خط تماس فوری ایجاد می کنند / تلاش برای کاهش تنش های منطقه ای

آ.سه.آن و چین خط تماس فوری ایجاد می کنند / تلاش برای کاهش تنش های منطقه ای

کوالالامپور – ایرنا – اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و چین پس از صدور رای دیوان بین المللی داوری لاهه در مورد چالش های دریای جنوبی چین، با برنامه ریزی دقیق تر به منظور کاهش تنش های های احتمالی خط تماس فوری ایجاد می کنند.

به گزارش ایرنا، مقام های ارشد دو طرف در تازه ترین دیدار خود توافق کردند اصولی برای یک خط تماس فوری بین دیپلمات های ارشد و براساس بیانیه مشترک اصل تقابل ناخواسته در دریا (کیوس) ایجاد کنند.
به نوشته روز چهارشنبه تارنمای روزنامه 'استریت تایمز' سنگاپور، برای تحقق این هدف، دو سند در نشست ماه آینده رهبران آ.سه.آن و چین در لائوس برای تایید نهایی ارائه می شود.
دو طرف همچنین توافق کردند اواسط سال آینده میلادی چهارچوب پیش نویس اصول راهبردی را فراهم کنند.
پس از اینکه وزیر امور خارجه چین در نشست ماه گذشته وزیران آ.سه.آن که در لائوس برگزار شد، موضوع پیگیری سریع این اقدام را خواستار شد، این برای نخستین بار است که تاریخ مشخصی برای ایجاد این خط تماس فوری تعیین شده است.
مقامات دو طرف بر این باورند که سندهای پیشین از جمله 'بیانیه راهبردی طرف ها در دریای جنوبی چین' به طور موثر در کاهش تنش های منطقه ای موثر نبوده است و براین اساس بر ضرورت تقویت همکاری های بیشتر به منظور حل مشکلات تاکید شد.
'بیانیه راهبردی طرف ها در دریای جنوبی چین' سندی است که سال 2002 مورد تایید طرفین درگیری قرار گرفت و هدف از آن تلاش برای حل چالش های منطقه ای با تکیه بر گفت وگوهای دوجانبه و پرهیز از دخالت قدرت های سوم در این فرایند بود.
چالش های دریای جنوبی چین که روابط بین پکن و سنگاپور را تحت تاثیر قرار نداده است، باعث شد سنگاپور از سال گذشته به عنوان هماهنگ کننده این گفت وگوها در نظر گرفته شود و این موقعیت را تا سال 2018 بر عهده خواد داشت.
فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی چهار عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هستند که بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین با پکن دچار چالش هستند.
آساق**241**1611
کد N1394627

وبگردی