آفتاب
خوش آمدگوئی معنادار وزیر خارجه لبنان به همتای مصری

جبران باسیل: لبنان با مقاومت در مقابل صهیونیست ها و تروریست ها می ایستد

جبران باسیل: لبنان با مقاومت در مقابل صهیونیست ها و تروریست ها می ایستد

بیروت – ایرنا - « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که لبنان به کمک مقاومت و ارتش خود درمقابل تجاوزهای صهیونیست ها و تروریست ها می ایستد و حقوق خود را محقق می کند.

به گزارش ایرنا، جبران باسیل روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با « سامح شکری» وزیر خارجه مصر تاکید کرد که لبنان و مصر به مبارزه با تروریسم و ترسیم چهره ای واقعی از ملت ها و کشورهای خود نیاز دارند.
وزیر خارجه لبنان در ابتدای این کنفرانس خبری به همتای مصری خود خوش آمد گفت و افزود:سفر وزیر خارجه مصر به بیروت با دهمین سالگرد پیروزی لبنان در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 در مقابل دشمن صهیونیستی شده است.
این در حالی است که سامح شکری اخیرا به سرزمین های اشغالی فلسطین سفر و با مقامات این رژیم اشغالگر ملاقات کرده بود.
جبران باسیل خاطرنشان کردکه با همتای مصریش درباره تحولات و چالش های منطقه به ویژه سه موضوع اساسی « اسرائیل ، آوارگان سوری و تروریسم» که لبنان با آنها مواجه می باشد، گفت وگو کرده است.
وی تصریح کرد: اسرائیل همچنان بر تجاوز زمینی، دریائی و هوائی علیه لبنان و عدم التزام به قوانین بین المللی اصرار دارد و در مقابل لبنان هم بر حقوق خود تاکید دارد و هرگز از آن کوتاه نخواهد آمد.
وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که حقوق خود را با کمک مقاومت و پایداری دولت و ملت و دیگر موسسات لبنانی محقق می کنیم.
جبران باسیل گفت: با اقامت دائم آوارگان فلسطینی در لبنان مخالف و همواره خواستار بازگشت ملت فلسطین به سرزمینشان هستیم.
وی افزود:تنها راه ممکن فراروی آوارگان سوری هم بازگشت به کشورشان است زیرا ماندن طولانی آنها در لبنان خطری برای آوارگان و ساختار جمعیتی لبنان است که مبتنی بر تعادل جمعیتی بین مسیحیان و مسلمانان می باشد.
وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد: لبنان قادر نیست از ملت های دیگر به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب و ناچیز بودن درآمدهایش برای همیشه میزبانی کند.
جبران باسیل تصریح کرد:برای حفاظت از امنیت ملی لبنان از مصر درخواست کمک کرده ایم تا بتوانیم موضع لبنان را به جهانیان و کشورهای عربی تفهیم و بر ضرورت مشارکت آنها در تحمل رنج های اقتصادی لبنانی ها تاکید کنیم.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر درهر کیلومتر مربع لبنان 200 آواره سوری زندگی می کنند در حالی که کشورهای دیگر جهان تحمل سختی ها و چالش های ناشی از این تعداد آواره را ندارند.
لبنان حدود 10 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.
وزیر خارجه لبنان تاکید کرد: لبنان با استفاده از آوارگان سوری به عنوان برگ سیاسی برای تحقق اهداف سیاسی در سوریه مخالف است و در مقابل این رویکرد مقاومت و پایداری می کند.
جبران باسیل با بیان اینکه « لبنان و مصر با چالش های امنیتی ناشی از تروریسم مواجه هستند»، گفت: تروریسم در لبنان جایگاه و پایگاهی ندارد و ارتش در طول مرزهای با سوریه در مقابل گروه های تروریستی صف آرائی کرده است و به آنها اجازه نمی دهد به خاک لبنان نفوذ کنند.
وی با تاکید به اینکه« ملت های عربی باید در مقابل اندیشه تکفیری بایستند و با آن مقابله کنند»، افزود: که تروریسم اگر رنگ و نام خود را هم عوض کند تغییری در ماهیت آن ایجاد نمی شود و احدی حق ندارد تهدید و خطر آن را ناچیز بشمارد و یا در صدد توجیه جنایت های آن باشد.
وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد: باید صدای خود را در مقابل تندروها و تروریست های تکفیری بلند کنیم و بدانیم که مسئولیت نخست مبارزه با آنها برعهده خود ما است و نه طرفی دیگر و اگر به این مسئولیت خود عمل نکنیم باید در انتظار ورود تندروها و تروریست های دیگر به منطقه باشیم.
جبران باسیل تصریح کرد: در باره روابط دو جانبه مصر و لبنان در زمینه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و مبادلات تجاری از جمله تولیدات کشاورزی و مواد غذائی وهمکاری درعرصه انرژِی و اکتشاف گاز و نفت در دریا گفت وگو کردیم.
وی گفت: همه کشورها از جمله مصر و لبنان با کسب مشروعیت مردمی می توانند از بحران ها عبور و ازاستقلال ، امنیت و حاکمیت خود محافظت کنند.
وزیر خارجه لبنان افزود: احدی نباید برای حل بحران ها از جمله حل مشکل آوارگان در انتظار حل سیاسی بحران سوریه بماند و به این بهانه بخواهد به آنها حق اقامت دائم و یا تابعیت لبنان را بدهد.

** مصر قصد مداخله در امور داخلی لبنان را ندارد
سامح شکری هم در این کنفرانس خبری مشترک گفت: نقش مصر در پرونده انتخاب رئیس جمهوری لبنان، نقش کمک کننده است و برای آن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان فرقی ندارند و این لبنانی ها هستند که باید انتخاب کنند.
وزیر خارجه مصر افزود: مصر قصد دخالت در امور داخلی لبنان را ندارد اما با همه طرف های لبنانی برای نزدیک شدن دیدگاه های آنها و دستیابی به تفاهم همکاری می کند و تماس می گیرد.
وی در پاسخ به این سوال ، آیا سفر شما به لبنان با دیدار از سعودی و ایران کامل خواهد شد؟، خاطرنشان کرد: ما در چارچوب روابط دوجانبه در لبنان هستیم و گفت وگوی بین ما فقط گفت وگوی مصری – لبنانی است و این مرز ترسیم شده است.
سامح شکری با ابراز رضایت از ملاقات هایش با « نبیه بری» رئیس مجلس و « تمام سلام» نخست وزیر لبنان و دیگر نمادهای سیاسی لبنان، بر ضرورت تقویت مناسبات و همکاری های دوجانبه لبنان و مصر در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.
وزیر خارجه مصر به رویکردهای مشترک لبنان و مصر و ضرورت همکاری دو کشور در زمینه های دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی اشاره و تصریح کرد: جهان عرب با چالش های زیادی مانند تروریسم ، درگیری ها ، تجزیه و تقسیم سرزمین ها مواجه است و برای مقابله با آنها به تفاهم و کار مشترک نیاز داریم.
وی گفت: باید توجه داشته باشیم که خود باید منافع و مسیرمان را مشخص کنیم تا بتوانیم اراده ملت ها را که همواره از آنها سخن می گوییم، محقق سازیم.
سامح شکری عصر دوشنبه گذشته برای دیدار رسمی سه روزه وارد بیروت پایتخت لبنان شد.
وزیر خارجه مصر با شیخ « عبداللطیف دریان» مفتی کل اهل سنت لبنان هم دیدار و گفت وگو کرد.
خاورم ** 1324
کد N1394488

وبگردی