آفتاب
در راستای مقابله با شمار فزاینده مهاجران آسیایی و آفریقایی؛

درخواست کمک آمریکا از همسایگان جنوبی برای مقابله با سیل مهاجران

درخواست کمک آمریکا از همسایگان جنوبی برای مقابله با سیل مهاجران

واشنگتن برای مقابله با شمار فزاینده مهاجرانی از آسیا،‌ آفریقا و خاورمیانه که در تلاش برای ورود به خاک آمریکا هستند، همکاری های منطقه ای خود را با چندین کشور آمریکای لاتین گسترش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، واشنگتن برای مقابله با شمار فزاینده مهاجرانی از آسیا، آفریقا و خاورمیانه که با تحمل مشقات فراوان سعی دارند از مرزهای جنوبی وارد خاک آمریکا شوند، همکاریهای منطقه ای خود را با چندین کشور آمریکای لاتین گسترش می دهد.

طبق اسناد وزارت امنیت داخلی آمریکا، مأموران اعزامی این کشور به یک اردوگاه مهاجران در مرز جنوبی مکزیک بیش از ۶۴۰ نفر از مهاجران غیر آمریکایی تبار را که از اکتبر ۲۰۱۵ در این اردوگاه در بازداشت بسر می برند، مورد بررسی قرار دادند.

مصاحبه های انجام شده با این مهاجران نشان می داد که اغلب آنان با هواپیما به کشور برزیل وارد شده و با تحصیل گذرنامه های جعلی در این کشور از طریق پاناما و آمریکای مرکزی خود را به مرز جنوبی مکزیک می رساندند.

داده های اداره مهاجرت مکزیک نشان می دهد که در شش ماهه نخست سال میلادی جاری ۶۳۴۲ مهاجر آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه ای سعی داشتند تا به مکزیک وارد شوند. این رقم در سال ۲۰۱۵، ۴۲۶۱ نفر و در سال ۲۰۱۴، ۱۸۳۱ نفر بود.

شمار افراد بازداشت شده در مرز آمریکا نیز نشانگر روند مشابهی است. در فاصله اکتبر ۲۰۱۵ تا ماه مه ۲۰۱۶، مأموران مرزی آمریکا حدود ۵۳۵۰ نفر از مهاجران آسیایی و آفریقایی را در مرز جنوب غربی آمریکا دستگیر کردند که این رقم در مقایسه با ۶۱۲۶ نفر در سال ۲۰۱۵ و ۴۱۷۲ نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش نشان می دهد.

تشدید عملیات تروریستی گروه تکفیری داعش در غرب و رشد شمار پناهجویان سوری باعث افزایش نگرانیهای آمریکا در خصوص خطرات بالقوه امنیتی این گروه از مهاجران طی سالهای اخیر شده است.

«آلن برسین» معاون بین الملل وزیر امنیت داخلی آمریکا در گزارشی خطاب به کمیته مجلس نمایندگان گفت که کشور پاناما در حوزه دستگیری و توقیف مهاجران غیر قانونی در میان کشورهای آمریکای مرکزی پیشتاز است. اما به دلیل کمبود فضای بازداشتگاه و مشکلات مربوط به بازگرداندن مهاجران به کشورهایی که هیچگونه رابطه دیپلماتیک با آنها وجود ندارد، اکثر این مهاجران پس از گذشت سی روز آزاد می شوند.

برسین در ادامه با اشاره به رشد مهاجران غیر آمریکایی تبار بر تهدید بالقوه امنیتی که ورود این مهاجران به همراه خواهد داشت تاکید کرد.

این مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت که در میان مهاجرانی که به دلایل اقتصادی یا امنیتی از کشور خود گریخته اند، ممکن است افرادی وابسته به سازمانهای تروریستی خارجی، سازمانهای اطلاعاتی و یا گروه های تبهکاری سازمان یافته نیز وجود داشته باشند.

مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا با امتناع از ذکر نام کشورهای میزبان اعلام کردند که این وزارتخانه با اعزام تیم های «مشاوره» به سرتاسر آمریکای مرکزی و جنوبی، مقامات مهاجرتی در این کشورها را مورد آموزش حرفه ای قرار داده و اطلاعات لازم در خصوص مهاجران بالقوه خطرناک را دریافت می نمایند.

یکی دیگر از مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت که این وزارتخانه از طریق کانالهای دیپلماتیک از دولت برزیل خواسته است تا با روند تولید پاسپورتهای جعلی در این کشور به طور جدی برخورد نماید.

بنا به اظهارات مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا، گشت مرزی و گمرکی این کشور «برای گسترش همکاریهای منطقه ای خود با مقامات مرزی و گمرکی کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین- از مکزیک گرفته تا آرژانتین- فعالانه تلاش می کند».  

کد N1394417

وبگردی