آفتاب

جنجال های انتخاباتی در ایالت باسک اسپانیا

جنجال های انتخاباتی در ایالت باسک اسپانیا

مادرید- ایرنا- «آرنالدو اوتگی» رهبر سابق شاخه سیاسی سازمان تروریستی اتا که بر اساس قانون اجازه ندارد پست یا مقام دولتی داشته باشد، با تصمیم خود در شرکت به عنوان نامزد انتخابات ایالت باسک، جنجال بسیاری را ایجاد کرده است .

به گزارش ایرنا ، طبق حکم دیوان ملی اسپانیا در ماه سپتامبر سال 2011 ،« آرنالدو اوتگی» نمی تواند هیچگونه پست و یا مقام دولتی را که از طریق انتخابات صورت گیرد، بپذیرد و یا از طرقی باعث تاسیس مجدد حزب منحله مزبور شود.
بنا بر این، طبق حکم، هیچ یک از تحلیل گرایان فکر نمی کنند که انتصاب وی به عنوان نامزد انتخاباتی «بیلدو» برای انتخابات 25 سپتامبر آن ایالت امکان پذیر باشد.
دادستان دیوان ملی اسپانیا اخیراً به شورای انتخابات ایالت باسک خاطر نشان کرده که «آرنالدو اوتگی» بر اساس حکم دیوان ملی اسپانیا سال 2011 نمی تواند هیچگونه پست و یا مقام دولتی را تا فوریه سال 2021 از طریق انتخابات کسب کند.
«جوسو ارکوره کا» سخنگوی دولت باسک ونامزد انتخاباتی از حزب ملی گرای باسک در پاسخ به این سخنان، نظرات حقوقی- قضایی دادستانی دیوان ملی را زیر سئوال برده و به انتقاد شدید از سخنان وزیر دادگستری فعلی اسپانیا گفته است که وی مستقل بودن قوه قضایی را به رسمیت نشناخته است.
سخنگوی دولت باسک همچنین احتمال داده که در برنامه های تبلیغاتی و تعهدات حزب ملی گرای باسک در دوره آتی، «قول و تعهدی» برای برگزاری همه پرسی برای تجزیه طلبی مطرح خواهد شد.
در این رابطه نهادهای مختلف مدافع قربانیان تروریسم اعتراض خود را بیان کرده اند. «اوردونیث» رهبر یکی از سازمان های مدافع قربانیان تروریسم در ایالت خود مختار باسک تاکید کرده که 'فکر نمی کنم مشکل باشد که مانع ورود یک هفت تیر کش به نهادهای دولتی شویم. با وارد شدن بیلدو به نهادها به اندازه کافی بی احترامی و هتک حرمت نسبت به بازماندگان قربانیان تروریسم وارد آمده است'.
«دانیل پورترو» رهبر نهاد «شرافت و عدالت» در این رابطه می گوید: 'به جای لگد کوبی، به استفاده از تمام ابزاری که در دادگستری در اختیار داریم، دست خواهیم زد'. رهبر این نهاد از تصمیم حزب سوسیالیست به ارائه رأی ممتنع در این باره ابراز تعجب نکرده و یادآور است که «سوسیالیست ها دو روی دارند».
«ده گوارا» وکیل نهاد مدافع قربانیان تروریسم توضیح داده که چنانچه اوتگی کاندیدا شود تمامی مکانیزم های لازمه را به کار خواهیم انداخت.
از سوی دیگر سازمان مدافع قربانیان تروریسم در کاتالونیا گفته است که چنانچه به حکم قضایی فوق الذکر عمل نشود آن سازمان نیز از طریق کل قوه قضایی اعتراض خود را اعلام خواهد کرد.
اعتراض به حضور « اوتگی» در بین کاندیداهای انتخابات ایالت خود مختار باسک تقریباً به تنها موضوع مورد جدل در تبلیغات انتخاباتی تبدیل شده است.
حزب ملی گرای باسک با توجه به این موضوع، سعی کرده از رهبر شاخه سیاسی سازمان اتا فاصله بگیرد. جوسو ارکوره کا اعلام کرده مسئولیت شرایط کنونی با کسانیست که از اقدامات وی، دفاع حقوقی می کنند.
وکیل دعاوی و دوست نزدیک «اوتگی» برای جلوگیری از افزایش سر و صدا در این خصوص، از دادخواهی مجدد در دیوان عالی کشوری اجتناب کرده است.
درهمین حال، « اوتگی» از رئیس دولت ایالت باسک خواسته است که وساطت کرده و مانع از نوعی «تقلب» در انتخابات آن ناحیه شود. امری که به گفته سخنگوی دولت باسک در اختیار آنها نیست. ظاهرا دولت ملی گرای باسک نمی خواهد به هیچ عنوان موضوع بحث مربوط به اوتگی بر اهمیت انتخابات آن ناحیه سایه بگستراند.
شبک *1*491**1983
http://www.larazon.es/espana/la-fiscalia-vasca-dice-ahora-que-muy-probablemente-otegi-no-sera-candidato-CF13346015#.Ttt1POSKrFt8Ort
http://www.lavanguardia.com/politica/20160816/403961723974/fiscal-superior-pais-vasco-otegi-no-candidato.html
کد N1394292

وبگردی