آفتاب

خطیب تندرو انگلیسی مواجه با ده سال حبس به دلیل حمایت از داعش

خطیب تندرو انگلیسی مواجه با ده سال حبس به دلیل حمایت از داعش

لندن - ایرنا - «انجم چودری» فعال سیاسی و خطیب تندرو انگلیسی که پیشتر به حمایت از گروه تروریستی داعش متهم شده بود، براساس گزارش های منتشر شده در روز سه شنبه ، از سوی دادگاه انگلیس مقصر و احتمالا به ده سال حبس محکوم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، منابع خبری روز سه شنبه گزارش دادند که حکم انجم چودری 49 ساله، از سوی دادگاه 'اولد بیلی' لندن در 28 جولای صادر شده بود اما بنا به ملاحظات قانونی این حکم امروز (سه شنبه) و برای اولین بار منتشر شد.
بنا به گزارش منابع انگلیسی قرار است حکم نهایی چودری در ششم ماه سپتامبر صادر شود.
شبکه خبری اسکای نیوز روز سه شنبه گزارش داد: در دادگاه «اولد بیلی» گفته شد که چودری به همراه 'رحمان ' 32 ساله هم پیمانانش، از 29 ژوئن سال 2014 تا ششم مارس 2015 میلادی از طریق سخنرانی و توسط شبکه های اجتماعی برای گروه داعش تبلیغ کرده اند.
اسکای نیوز گفت:، چودری احتمالا با 10 سال حبس محکوم خواهد شد.
به گفته این شبکه خبری، دستگاه های امنیتی انگلیس بر این باور هستند که چودری با 500 تن از افراط گرایان انگلیسی که برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق فرار کرده اند، در تماس بوده است.
«دین هیدون» رئیس واحد ضد تروریسم پلیس متروپلیتین نیز به 'بی.بی.سی' گفت: چودری و هم پیمانانش طی چند سال اخیر به ظاهر در چارچوب قانون حرکت کرده اند؛ اما ما در مورد نفوذ وی، تنفری که او در این مدت پراکنده است و افرادی را که وی به پیوستن به گروه های تروریستی تشویق کرده تردیدی نداریم.
وی افزود: سوگند وی به خلافت داعش برای پلیس یک نقطه عطف بود - او از خط قرمز عبور کرد و ما مدرکی را بدست آوردیم که نشان می دهد او از داعش حمایت می کند.
چودری پیشتر در دادگاه بدوی 'وستمینستر' لندن رسما متهم به حمایت از گروه تروریستی داعش شده بود.
مقامات انگلیس، انجم چودری و رحمان را به حمایت از گروه تروریستی داعش و رهبر این گروه از طریق سخنرانی هایی که به صورت آنلاین منتشرشده است، متهم کرده اند.
سرویس دادستانی انگلیس با استناد به قانون تروریسم 2000، مدعی شده است با توجه به شواهد بدست آمده و تحقیقات صورت گرفته، چودری و رحمان به حمایت از گروه داعش که از ژوئن سال 2014 میلادی در این کشور گروهی ممنوعه شناخته شده است، متهم هستند.
چودری در مهرماه سال 1393 و در آستانه اعلام مشارکت انگلیس در حملات هوایی علیه گروه داعش در عراق، از سوی واحد ضد تروریسم پلیس اسکاتلندیارد به همراه افراد دیگری دستگیر ولی پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد.
انجم چودری بعد از آزادی اش در گفت وگویی با روزنامه گاردین، بابیان اینکه پلیس از افراد دستگیرشده چیزی به دست نیاورده است و آنان بی گناه هستند، گفته بود: من درگیر هیچ فعالیت تروریستی نیستم و همانند گذشته به مخالفتم با سیاست خارجی انگلیس ادامه خواهم داد.
گفته می شود چودری که سخنگویی گروه تندرو و ممنوعه 'المهاجرون 'را در پرونده اش دارد، به رغم آزادی مشروطش در مهرماه سال 94، گذرنامه وی و چند مسلمان دیگر مقیم انگلیس به اتهام ارتباط با یک سازمان تندرو ممنوع الفعالیت که به احتمال زیاد همان 'المهاجرون ' است، توقیف شده است.
سازمان 'المهاجرین' از سوی 'عمر باکر محمد' در سال 1996 میلادی تأسیس شد اما در سال 2010 میلادی از سوی وزارت کشور انگلیس در زمره سازمان های ممنوعه قرار گرفت.
اروپام**4**ن**1552
کد N1394197

وبگردی