آفتاب
اختصاصی ایرنا/

دبیرکل اکو: در چارچوب بسط روابط اقتصادی کشورهای عضو تلاش می کنیم/ اکو در زمینه گسترش توریسم ورود می کند

دبیرکل اکو: در چارچوب بسط روابط اقتصادی کشورهای عضو تلاش می کنیم/ اکو در زمینه گسترش توریسم ورود می کند

تهران - ایرنا - دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی(اکو) گفت: در هیات مدیره این سازمان شناخت راه های گسترش همکاری های اقتصادی هدفگذاری شده و این سازمان در چارچوب بسط روابط کشورهای عضو تلاش و یاری می کند.

خلیل ابراهیم آکچا عصر سه شنبه در پایان دیدار خود با 'مصطفی رفعت حصار جیکلی اوغلو' رئیس اتحادیه اتاق ها و تسهیل مبادلات تجاری ترکیه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو اکو در تمام این زمینه ها حضور داشته و نقش فعالی دارد و بهترین راه ها برای دستیابی به اهداف مورد نظر در بین تمام اعضا به کار گرفته خواهد شد.
وی اضافه کرد: در زمینه توریسم در ایران و نیز دیگر کشورها در این خصوص پتانسیل های بسیاری با توجه به میراث تاریخی و فرهنگی که دارند وجود دارد. برنامه های اکو شامل تمام کشورهای عضو است اما به طور طبیعی ایران نقش فعال تری را ایفا می کند.
دبیرکل اکو با اشاره به بیست و یکمین نشست کمیته های اجرایی و تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو و نخستین نشست کنسرسیوم شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه انرژی و حضور و سخنرانی رئیس اتحادیه اتاق ها و تسهیل مبادلات تجاری ترکیه و عبدالرئوف عالم رئیس اتاق بازرگانی پاکستان در این نشست گفت: این نشست ها تداوم خواهد یافت و در جریان این نشست ها برخی قرارهایی بین طرفین گرفته می شود.
آکچا با بیان این که به تدریج این قرارها و ترکیب اینها بین طرفین قرارداد در کشورهای عضو ارسال خواهد شد گفت: در این میان در خصوص پیشرفت اقتصاد ایران و این که چگونه برای گسترش همکاری های اقتصادی با ایران علاقمندی نشان می دهند صحبت شد.
وی با اشاره به دیدار اعضای اتاق بازرگانی ترکیه و ایران اظهار داشت: اکو برای بسط روابط تلاش بوده و در این زمینه در خصوص ویژن (چشم انداز) 2025 صحبت و تبادل نظر شد.
آکچا گفت: در این خصوص که اکو در سال های آتی چه برنامه هایی انجام خواهد داد صحبت شد و دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ترکیه بیشتر یک ملاقات دوستانه بود.
وی در عین حال با اشاره به گذشت یک سال از زمان عهده داری مسئولیت خود در تهران از آگوست سال گذشته تاکنون یادآوری کرد: با فرهنگ، مردم و زبان مردم ایران شناخت دارم و در کنار این موضوع در بین دو کشور روابط تجاری آنگونه که باید توسعه نیافته است هر چند که روابطی وجود دارد و واردات و صادرات وجود دارد و شرکت هایی از ایران در ترکیه و از ترکیه در ایران فعالیت هایی دارند.
آکچا ادامه داد: بین ترکیه و ایران پتانسیل های بسیاری برای فعالیت های اقتصادی مشترک وجود دارد و در نتیجه رفت و آمدها و گسترش همکاری ها این روابط افزایش خواهد یافت.
وی در خصوص ویژن 2025 اکو هم گفت: در زمان های مختلف ویژن هایی تشکیل شده و در زمینه انرژی و حمل و تجارت برای فعالیت های مشترک و نیز در این میان توریسم وارد زمینه های فعالیت اکو شده است. هنوز در خصوص استراتژی های ویژن آتی تصمیماتی گرفته نشده است و در نشست های بعدی تعیین خواهد شد اما نشان می دهد که این چهار زمینه در دور بعدی محور اصلی گفت و گوها خواهد بود.
سیام **6084**1058 /1449
کد N1394114

وبگردی