آفتاب

هشدار در باره گسترش نفوذ گروه تروریستی الشباب در شرق آفریقا

هشدار در باره گسترش نفوذ گروه تروریستی الشباب در شرق آفریقا

تهران – ایرنا – یک گروه منطقه ای شامل هشت کشور شرق آفریقا نسبت به گسترش تهدید گروه تروریستی الشباب نسبت به کشورهای این منطقه، هشدار داد.

روزنامه واشنگتن پست که از نایروبی این خبر را منتشر کرده جزئیات کامل و لازمی از این گروه منطقه ای ارائه نداده و تنها نام آن را «سازمان بین دولتی توسعه » خوانده که شامل هشت کشور دارای سریع ترین رشد در قاره آفریقا می شود و گزارشی در مورد رشد الشباب منتشر کرد.
در این گزارش آمده است : الشباب مانند گروه تروریستی داعش توانسته است که زنان و مردان جوان کشورهای دیگر آفریقایی به جز پایگاه قدرت خود در سومالی، بکار گیرد.
این گزارش با عنوان الشباب، تهدید امنیتی چند ملیتی، با اشاره به جزئیات بیشتر در باره تروریست هایی که از ضعفها برای فعالیت در سراسر این منطقه سوء استفاده می کنند، می افزاید: الشباب آشکارا دیگر مشکل انحصاری سومالی نیست و نیازمند یک واکنش هماهنگ بین المللی است.
نتیجه گیری های این گزارش، بر تغییر در ارزیابی ها در باره الشباب تاکید می کند که در برابر شکست های سال های اخیر، مقاومت کرده است.
دولت های واقع در شرق آفریقا تا همین اواخر به علت کم اهمیت ارزیابی کردن تهدید منطقه ای این گروه وابسته به القاعده، به ندرت اطلاعات امنیتی مبادله و یا در عملیات ضد تروریستی با یکدیگر هماهنگی می کرده اند.
الشباب پس از پیدایش در سال 2006 در خاک سومالی، بخش بزرگی از خاک این کشور را از طریق حملات چریکی اشغال کرد، هر چند که در سال های اخیر پس از مداخله نیروهای 22 هزار نفری اتحادیه آفریقا و حملات هوایی آمریکا، بسیاری از سرزمین های تحت اشغال خود را از دست داده است.
با این حال الشباب توانسته است توانایی خود را برای حملات غیرعادی در داخل و خارج سومالی، حفظ کند.
در حمله سال 2013 تروریست های این گروه به یک مرکز مهم خرید در نایروبی پایتخت کنیا به تلافی مشارکت نیروهای نظامی این کشور در عملیات علیه پایگاه های این گروه، دستکم 67 تن کشته شدند.
این گروه در حمله سال 2015 به دانشگاهی در شمال کنیا نیز 148 تن را کشت.
هر چند این گروه در 18 ماهه گذشته در یک رشته انفجارها در مگادیشو پایتخت سومالی، دست داشته، اما در هیچ حمله مهمی در دیگر کشورهای این منطقه، شرکت نداشته است.
بر اساس این گزارش، این گروه در پنج کشور منطقه شرق آفریقا شامل کنیا، اتیوپی، جیبوتی، تانزانیا و اوگاندا حضور و خانه های امن در کنیا در اختیار دارد که اعضا و فرماندهانش در آن ها به صورت محرمانه ملاقات و برای حملات و اجرای عملیات، برنامه ریزی می کنند.
این گزارش با اشاره به حفظ توانایی این گروه برای به کارگیری زنان جوان که قبلا نقش اساسی در حملات در کشورهای مختلف داشته اند، به شناسایی شکاف ها، چالش ها و فرصت ها برای تقویت همکاری به منظور مبارزه با الشباب توصیه می کند.
هر چند که کشورهای تشکیل دهنده این سازمان بین دولتی برای توسعه، در تهدیدهای ناشی از این گروه، کند عمل کرده اند و مشخص نیست که همکاری آنان در زمینه امنیتی با چه سرعتی بهبود خواهد یافت.
اروپام**1486**1856
کد N1393959

وبگردی