آفتاب

قزاقستان: اوکراین آماده کاهش تنش با روسیه است

قزاقستان: اوکراین آماده کاهش تنش با روسیه است

مسکو - ایرنا - همزمان با تداوم تنش های سیاسی و نظامی بین کی یف و مسکو، رییس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که اوکراین آمادگی دارد برای حل مشکلات پیش آمده با روسیه اقدام کند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری کاخ کرملین امروز (سه شنبه) اعلام کرد که نور سلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در شهر سوچی دیدار و در باره مسائل مختلف از جمله روابط دو جانبه و همچنین اوضاع منطقه ای مذاکره کرد.
خبرگزاری ریا نووستی نوشت: نظر بایف در دیدار با پوتین، جزییات مذاکره تلفنی خود را با پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین که پس از افزایش تنش اخیر بین مسکو و کی یف انجام گرفته است، مطرح کرد.
نظربایف تاکید کرد که رییس جمهوری اوکراین همچنین آماده توافق در باره وضعیت حقوقی مناطق شرق اوکراین (دونباس) است، ولی با توجه به اینکه اکثریت پارلمان را در اختیار ندارد، نمی تواند اقدام کند.
رییس جمهوری قزاقستان همچنین گفت که پوروشنکو آماده حل و فصل اختلافات دیگر در مناطق شرق اوکراین است که از سال 2014 با فعالیت نیروهای مخالف دولت صحنه درگیری با ارتش این کشور شده است.
رییس جمهوری قزاقستان در پایان ابراز امیدواری کرد که مسائل مشکل آفرین در روابط روسیه و اوکراین هر چه زودتر حل شود.
هفته گذشته پس از انتشار اطلاعاتی از سوی روسیه مبنی بر اقدام اوکراین در اعزام گروهی خرابکار به کریمه از منطقه مرزی شهر آرمیانسک این شبه جزیره، روابط دو کشور که از سال 2014 بشدت تیره است، در حالت رویارویی کامل سیاسی و دیپلماتیک قرار گرفت.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در هشداری تند به اوکراین ضمن اعلام اینکه دو نظامی روسی کشته شده اند، گفت: مسکو در این زمینه ساکت نمی ماند و واکنش لازم را نشان خواهد داد.
وی همچنین تلاش برای انجام اعمال خرابکارانه در کریمه را احمقانه و جنایتکارانه خواند.
پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین هم اعلام کرد: اتهام استفاده از شیوه های تروریستی از سوی کی یف علیه منطقه اشغالی کریمه بدون معنی و بی شرمانه است.
از سال 2014 پس از سقوط دولت وقت اوکراین با روی کار آمدن حکومت جدید و درگیری شبه نظامیان در شرق این کشور با نیروهای دولتی که روسیه متهم به حمایت از آنان می شود، کی یف و مسکو روابط پرتنشی دارند که به اعمال تحریم های ضد روسی گسترده غرب و همچنین اقدام متقابل مسکو منجر شده است.
جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است.
این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.
اروپام 391 ** 1516
کد N1393909

وبگردی