آفتاب

تاکید نخست وزیر گینه بر حل مسالمت آمیز بحران های سیاسی این کشور

تاکید نخست وزیر گینه بر حل مسالمت آمیز بحران های سیاسی این کشور

تهران - ایرنا - 'مامادی یولا' نخست وزیر گینه بر حل مسالمت آمیز بحران های سیاسی در این کشور تاکید کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری شین هوآ از کوناکری، 'مامادی یولا' نخست وزیر گینه در نطق رادیویی خود، تصریح کرد: حل مسالمت آمیز بحران های سیاسی در کشور نیازمند مشارکت فعالانه همه گروه های سیاسی فعال در کشور است.
یولا تصریح کرد: دولت آمادگی دارد برای حل بحران های سیاسی کشور با همه گروه های مخالف وارد گفت و گو شود.
این درخواست رسمی نخست وزیر گینه در حالی مطرح شده است که اخیرا گروه های مخالف نسبت به برخورد سرکوبگرایانه دولت این کشور با منتقدان سیاسی ابراز نگرانی کرده اند و خواهان اصلاح فوری این وضعیت اسف بار هستند.
درهمین خصوص و به گزارش تارنمای خبری 'آفریکا نیوز' « عثمان دایلو گائول» نماینده مخالف در مجلس این کشور به اتهام توهین به «آلفا کنده» رئیس جمهور این کشور توسط پلیس دستگیر شد و در حال حاضر در بازداشت پلیس به سر می برد.
این نخستین بار نیست که مخالفت های درون حزبی در این کشور آفریقایی منجر به سرکوب ودستگیری خشونت آمیز شده است.
پیشتر 'الحاج محمد دیالو' روزنامه نگار در دفتر حزب اتحادیه نیروهای دمکراتیک گینه - حزب مخالف اصلی - در شهر کناکری (پایتخت) گینه به ضرب گلوله کشته شد.
درگیری زمانی آغاز شد که 'ممدو اوری باح' معاون سابق حزب مذکور که پیشتر از این حزب اخراج شده بود سعی کرد به همراه حامیانش به زور وارد محل تشکیل جلسه سران حزب شود.
باح هنگامی که در فرانسه به سر می برد به صورت غیابی به دست داشتن در ترور نافرجام سال 2011 علیه 'آلفا کنده' رییس جمهوری گینه محکوم شد، اما کنده وی را مورد عفو قرار داده بود.
گینه کشوری در شمال غربی آفریقا، در سواحل اقیانوس اطلس و پایتخت آن کوناکری است. جمعیت این کشور آفریقایی 12 میلیون نفر است.
این کشور در دوم اکتبر ۱۹۵۸ از فرانسه مستقل شده است.
گینه کوناکری از شمال با سنگال و گینه بیسائو، از شمال شرق با مالی، از جنوب شرق با ساحل عاج، از جنوب با لیبریا و از جنوب غرب با سیرالئون همسایه است.
خاورم**9377**1144
کد N1393657

وبگردی