آفتاب

دوست دارم دبیر کل بعدی سازمان ملل یک زن باشد

دوست دارم دبیر کل بعدی سازمان ملل یک زن باشد

دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که تمایل دارد یک زن به عنوان جانشین وی انتخاب شود.

به گزارش ایلنا به نقل از فرست اسپات،‌ «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که به شخصه دوست دارد شاهد انتخاب یک زن به عنوان دبیرکل آینده این سازمان باشد.

وی که به پایان دور دوم پنج ساله دبیرکلی خود بر سازمان در تاریخ ۳۱ دسامبر نزدیک می‌شود، اعلام کرده که «اکنون زمان خوبی برای این موضوع است».

وی اشاره کرد که تا کنون هشت مرد بر این سازمان مدیریت کرده‌اند. در حال حاضر ۱۱ نامزد به رقابت برای جایگزینی این دبیر مشغول هستند. شش نفر از این نامزد‌ها مرد و پنج تن دیگر نیز زن هستند.

البته بان تاکید کرد که این تصمیم‌گیری بر عهده وی نیست،‌ بلکه ۱۵ عضو شورای امنیت باید در این رابطه فردی را به ۱۹۳ عضو این سازمان معرفی کنند.

وی چهارشنبه گذشته در دیدار با یک مقام آمریکایی تصریح کرد که زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل داده و باید در این رابطه قدرتمند شده و فرصت‌های برابری در اختیار داشته باشند.

بان ادامه داد: «‌اکنون رهبران زن شناخته شده و شاخصی در دولت‌های ملی، دیگر سازمان‌ها و جوامع بازرگانی، سیاسی و فرهنگی در جنبه‌های مختلف زندگی داریم. حال چرا نباید چنین شخصی برای سازمان ملل داشته باشیم.»

وی اضافه کرد: «‌در نتیجه این پیشنهاد خاضعانه من به این مجمع است،‌ البته تصمیم‌گیری در این رابطه بر عهده خود اعضای این گروه است.»

شورای امنیت تا کنون دو رای‌گیری غیر رسمی با حضور ۱۲ نامزد برگزار کرده که در هرکدام از این رای‌گیری‌ها زنان تنها موفق به کسب جایگاه سوم شده‌اند. البته این موضوع باعث ناامیدی بسیاری شده است.

«آنتونیو گوترز» نخست‌وزیر پیشین پرتغال و رئیس کمیسیون مهاجران سازمان ملل تا کنون در این رای‌گیری‌ها جایگاه نخست را به دست آورده است.

 

 

کد N1393653

وبگردی