آفتاب

اسرائیل، کرانه باختری را تقسیم می‌کند

اسرائیل، کرانه باختری را تقسیم می‌کند

پرس تی وی نوشت: رژیم صهیونیستی در راستای پیشبرد سیاست توسعه شهرک سازی، به دنبال اجرای طرحی در جنوب کرانه باختری اشغالی است که به گفته مقامات فلسطینی کرانه باختری را عملا به دو بخش تقسیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معان» از رام الله، مقام‌های اسرائیلی سرگرم بررسی زمین‌هایی در جنوب کرانه باختری در نزدیکی بیت لحم هستند تا این اراضی را متعلق به اسرائیل اعلام کرده و در آنجا شهرک جدیدی بنا کنند.

یک نهاد حقوق بشری اسرائیلی موسوم به «اکنون صلح» روز دوشنبه (25 مرداد) گزارش داد مقام‌های تل آویو20 مرداد (10 اگوست) دیوانعالی اسرائیل را از این اقدام مطلع کرده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی به دیوانعالی این رژیم گفته‌اند سرگرم بررسی یک قطعه زمینی در روستای «نهله» در کرانه باختری در بیت لحم هستند تا این منطقه را «اراضی متعلق به اسرائیل» اعلام کنند.

نهاد حقوق بشری «اکنون صلح» می‌گوید: «این تصمیم، شهرک گیوات اِیتام که اسرائیل قصد ساختن آن را دارد به شهرک اِفرات متصل خواهد کرد.»

 به گزارش «اکنون صلح» این اقدام همچنین ساخت شهرک «گیوات اِیتام» را تسریع خواهد کرد.

بنابر طرحی در وزارت مسکن اسرائیل، مقام‌های این رژیم سال‌هاست که برای ساخت شهرک «گیوات اِیتام» برنامه‌ریزی کرده‌اند. این شهرک قراراست در مکانی ورای دیوار حائلی که رژیم اسرائیل در داخل کرانه باختری بنا کرده، ساخته شود.

رامی حمد الله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام رژیم اسرائیل را محکوم کرده و آن را تلاش دیگری از سوی این رژیم برای تقسیم کرانه باختری به دو قسمت دانسته است.

رامی حمدالله دوشنبه (25 مرداد) گفت:«این اقدام موجب جداسازی بیشتر بیت لحم خواهد شد. ساخت این شهرک جدید، محاصره بیت لحم را تکمیل و توسعه ساخت و ساز برای فلسطینیان را غیر ممکن می‌سازد».

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: «مقام‌های اسرائیلی نهایت تلاش خود را برای نابودی هویت تاریخی بیت لحم به کار گرفته‌اند.»

جمال دجانی، مدیر ارتباطات راهبردی دفتر نخست وزیری تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفته است: «جامعه بین‌المللی موظف است تا قبل از این که دیگر چیزی برای فلسطینیان باقی نمانده، در قبال این اقدام غیرقانونی و سرقت اراضی فلسطینیان کاری انجام دهد.»

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در حدود 230 شهرکی که رژیم اسرائیل بعد از جنگ سال 1967 میلادی و اشغال سرزمین‌های فلسطینی از جمله در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، ساکن هستند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند چرا که اسرائیل در جنگ سال 1967 میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌و‌ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

52310

کد N1393322

وبگردی