آفتاب

اعلام آمادگی دانمارک برای مشارکت در انتقال و امحاء سلاح شیمیایی لیبی

اعلام آمادگی دانمارک برای مشارکت در انتقال و امحاء سلاح شیمیایی لیبی

تهران- ایرنا- دولت دانمارک پیشنهاد داد در ماموریت تدارکات و انتقال سلاح شیمیایی لیبی به کشوری دیگر و امحاء آن مشارکت کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه از کپنهاگ، دولت دانمارک دیروز (دوشنبه) پیشنهاد کرد که تدارکات لازم برای انتقال سلاح شیمیایی لیبی به کشوری دیگر و امحاء آن را پیش از آن که در دست گروه های افراطی قرار گیرد، تامین کند.
این پیشنهاد در چارچوب عملیات همکاری با « سازمان منع بکارگیری جنگ افزارهای شیمیایی» عنوان شده و نخست باید در پارلمان دانمارک بررسی شود.
«کریستین ینسن» (Kristian Jensen) وزیر امور خارجه دانمارک در بیانیه ای عنوان کرد: دانمارک بار دیگر به روشنی نشان می دهد که مسئولیت بین المللی خود را در تلاش جامعه جهانی برای کاهش اشاعه سلاح شیمیایی در جهان، برعهده می گیرد.
این کشور حوزه اسکاندیناوی که پیشتر ناوهای ماموریت امحاء سلاح شیمیایی سوریه در سال 2014 میلادی را تامین کرده بود، اعلام کرده است بار دیگر تمایل دارد با سازمان منع بکارگیری جنگ افزارهای شیمیایی و آمریکا همکاری کند.
کپنهاگ اعلام کرد که سازمان منع بکارگیری جنگ افزارهای شیمیایی، احتمالا پیشنهاد آلمان را برای امحاء مواد شیمیایی بپذیرد.
در 22 ژوئیه (اول مرداد)، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را برای کمک به دولت وحدت ملی لیبی برای رها کردن این کشور از زرادخانه هسته ای، آن هم در زمان جنگ با گروه تروریستی «داعش»، تصویب کرد.
لیبی در سال 2004 میلادی (1383) به سازمان منع بکارگیری جنگ افزارهای شیمیایی پیوست. در آن زمان «معمر قذافی» وعده داده بود ذخایر گاز خردل را امحاء کند. هم اکنون دولت وحدت ملی لیبی در نظر دارد 13 تن گاز خردل باقی مانده در زرادخانه هایش را از بین ببرد.
اروپام ** 9053**1485
کد N1393317

وبگردی