آفتاب
وزیر انرژی روسیه خبر داد؛

همکاری روسیه با ریاض برای ساخت نیروگاه اتمی در عربستان

همکاری روسیه با ریاض برای ساخت نیروگاه اتمی در عربستان

وزیر انرژی روسیه در اظهاراتی از تمایل کشورش برای همکاری با عربستان سعودی برای ساخت نیروگاه اتمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از تاس، «الکساندر نوواک» در این رابطه گفت: روسیه از سیاست عربستان برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت می کند و در این راستا مسکو حاضر است در ساخت ۱۶ نیروگاه با ریاض همکاری کند.

گویا عربستان یک طرح ۲۵ ساله برای ساخت نیروگاه های هسته ای دارد و روسیه مشتاق است که در این برنامه مشارکت داشته باشد. بنا بر اعلام وبسایت دولت عربستان به احتمال زیاد این نیروگاه ها تا سال ۲۰۳۲ ساخته خواهند شد و هزینه تخمینی آنها ۸۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

پیش از این مذاکراتی میان عربستان و فرانسه برای ساخت دست کم دو نیروگاه هسته ای انجام شده بود.

نوواک گفت: مسکو در این برنامه علاقه به اجرای طرح های مشترک دارد، ولی عربستان کشوری است که هنوز تاسیسات اتمی ندارد که این مساله مشکل ساز خواهد بود، اما روسیه تجربه های زیادی در این زمینه دارد.

از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی گزارش های متعددی در رسانه های غربی به چاپ رسیده اند که از تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به سلاح هسته ای خبر می دهند. ثروت نفتی عظیم این کشور در کنار روابط گسترده و رو به رشد آن با پاکستان و چین از یک سو و ترس بیهوده از هسته ای شدن ایران و ضعف استراتژیک عربستان از سوی دیگر، از دلایل اصلی روی آوردن ریاض به پیشبرد یک برنامه هسته ای مخفی ذکر شده است. گفته می شود که ریاض به واسطه این برنامه به دنبال دستیابی به بازدارندگی به شکل مستقل است.

کد N1393305

وبگردی