آفتاب

تحکیم روابط اقتصادی چین و ونزوئلا

تحکیم روابط اقتصادی چین و ونزوئلا

هیاتهای دولتی چین و ونزوئلا روز گذشته جهت برگزاری پنجمین نشست سالیانه کمیسیون عالی مشترک چین و ونزوئلا در کاراکاس گرد هم آمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تله سور، این نشست به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و طرفین جهت برگزاری نشست کمیسیون عالی که تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد برنامه ریزی می کنند.

ریکاردو منندز، معاون رئیس جمهور و رئیس هیات ونزوئلایی در این باره گفت: هدف از این نشست، تقویت ظرفیت سازنده با چین به عنوان بخشی از «دستورکار اقتصادی بولیواری» است. تا کنون ۶۷۲ پروژه با سرمایه گذاری چین در ونزوئلا ایجاد شده است که ۱۳۱ عدد از آنها اخیرا ایجاد شده و ۳۳۸ پروژه نیز با همکاری دولت چین و ونزوئلا تاکنون تکمیل شده است.

وی افزود: نشست کمیسیون در سال جاری بر سرمایه گذاری چین در بهبود فرایندهای توزیع در ونزوئلا و در نتیجه بهبود عرضه در این کشور تمرکز خواهد کرد. ما خواهان تقویت روابط بین هر دو کشور بوده و یک برنامه اقتصادی ۱۰ ساله را مد نظر داریم. روز چهارشنبه هیاتهای هر دو کشور در پنج حوزه جداگانه، که شامل همکاری در زمینه های امور مالی، نفت، معدن، برق، و پروژه های تولیدی است مذاکره خواهند کرد.

فقط در ماه مه ، ۹۶ تن دارو توسط چین جهت مداوای بیماریهای مانند زیکا به ونزوئلا ارسال شده که ارسال این مقدار دارو به عنوان بخشی از پروژه های سرمایه گذاری چین در ونزوئلا صورت گرفته است.

کمیسیون عالی مشترک چین و ونزوئلا خواهان تقویت روابط اقتصادی بین هر دو کشور بوده و روسای جمهور ونزوئلا  هوگو چاوز و نیکولاس مادورو جهت تقویت آن تلاش کرده اند.

لازم به ذکر است چین به عنوان دومین شریک تجاری بزرگ ونزوئلا محسوب شده و هر دو کشور در ماه ژوئن ۴۲ سال روابط رسمی بین خود را جشن گرفتند. چین از صندوق بین المللی پول نیز خواسته است وام هایی بدون محدودیت به ونزوئلا اختصاص دهد.

کد N1393291

وبگردی