آفتاب
پارسایی در گفتگو با مهر:

مدیرتوانمند با حقوق ۱۰ - ۲۰میلیون کارنمی‌کند!/قانون بایدجامع باشد

مدیرتوانمند با حقوق ۱۰ - ۲۰میلیون کارنمی‌کند!/قانون بایدجامع باشد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با تاکید بر جامع بودن قانون برای برخورد با حقوقهای نجومی گفت: مدیر یک مجموعه اقتصادی که علم و توان این کار را داشته باشد، با حقوق ۱۰ - ۲۰میلیون تومان کار نمی‌کند.

بهرام پارسایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت بررسی پرونده فیش های حقوقی نجومی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، اظهارداشت: به زودی در رابطه با نهایی شدن گزارش کمیسیون برای ارائه به صحن علنی مجلس تصمیم گیری می‌کنیم.

وی با اشاره به مهمترین نکات به دست آمده در بررسی پرونده فیش های حقوقی نجومی گفت: خوشبختانه فراوانی این فیش ها بسیار کم است و در آن سطحی که در فضای مجازی و در میان افکار عمومی شکل گرفت، نیست و محدود است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این تخلفات به دلیل خلاءهای قانونی بوده است که این خلاءها اجازه این برداشت ها را داده است. مواردی نیز دور زدن قانون بوده که طبیعتاً برخورد با این موارد باید جدی‌تر باشد.

پارسایی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از مبالغ دریافتی نیز به خزانه برگشت خورده است.

وی درباره منشاء زمانی حقوق های نجومی اظهار داشت: این مسئله قطعاً محدود به یک یا دو سال اخیر نیست و ریشه در سالهای گذشته دارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: از مجموع ۹۵۰ پرونده بررسی شده، کمتر از ۳ درصد حقوق های غیرمتعارف دریافت می‌کرده‌اند. یعنی کمتر از ۳ درصد بالای ۳۰ میلیون تومان دریافتی داشته‌اند.

مدیر توانمند با ۱۰ - ۲۰ میلیون کار نمی‌کند!

پارسایی در پاسخ به این سوال که با این حساب آیا ارقام کمتر از ۳۰ میلیون تومان از قبیل ۲۰ یا ۲۵ میلیون تومان متعارف محسوب می‌شود، گفت: اگر بخواهیم همه موارد را به صورت جامع و کامل ببینیم، شاید شدنی نباشد، اما مدیر یک مجموعه اقتصادی که مسئولیت هزاران میلیارد تومان را به عهده می‌گیرد و کوچکترین اشتباه را باید جوابگو باشد و علم و توان این کار را هم داشته باشد، با حقوق ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان کار نمی‌کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، مدیرعامل یک بانک بزرگ که سالانه ده ها هزار میلیارد تومان گردش مالی بنگاه آن است و باید تا شعبه یک روستا جوابگو باشد، منطقاً با حقوق پایین مسئولیت را نمی‌پذیرد؛ البته شاید کسانی باشند که مدیریت های کلان اقتصادی را با حقوق های ۴-۵ میلیون تومانی هم بپذیرند، اما انحرافاتی که در زیرمجموعه او به وجود می‌آید، لطمه اش برای کشور هزاران برابر خواهد بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین وقتی کسی چنین مسئولیت سنگینی را مشاهده می‌کند، اگر توانایی آن را هم داشته باشد، با حقوق پایین مسئولیت را قبول نمی‌کند و به بخش خصوصی می‌رود. این یک نقیصه است.

پارسایی افزود: در شرکت های نفت و گاز افراد قوی و توانمندی داریم که حرف برای گفتن دارند؛ اگر حقوق آنها را کم کنیم و به عنوان مثال سقف ۲۰ میلیون تومانی برایشان در نظر بگیریم، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آنها را با ده برابر این حقوق می‌برند! در نتیجه ضرر آن را کشور خودمان می‌بیند که مغز متفکری که می‌تواند برای استخراج نفت و گاز و مدیریت آن به کار گرفته شود، به کشورهای اطراف برده می‌شود.

طرح مجلس با لایحه دولت تلفیق می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که حد وسط این مسئله چیست که هم حقوق ها متعارف باشد و هم افراد مستعد حفظ شوند، اظهارداشت: در این رابطه قرار شده است طرح مجلس با لایحه ای که دولت قرار است بدهد، با هم بررسی شده و به طور جامع ملاحظه شود.

کشورهای عربی حاضرند استعدادهای درخشان نفت و گاز را با حقوق چند برابر ایران ببرند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: مسئله ای که سالها مانده و تبدیل به مشکل شده است، اگر به طور جامع حل نشود و به سرعت بر روی آن تصمیم‌گیری شود، لطمه‌های سنگین‌تری در پی خواهد داشت.

پارسایی گفت: همین الان کشورهای عربی حاضرند با چند برابر حقوقی که به مغزهای متفکر و استعدادهای درخشان نفت و گاز در ایران پرداخت می‌شود، آنها را ببرند؛ اگر این طور شود هم استعدادهای درخشان ما از دست می‌رود و هم در بهره‌برداری از منابع مشترک نفت و گاز از آنها سوء استفاده می‌شود.

برای درست کردن ابروی حقوق‌های نجومی، چشمش را کور نکنیم

وی با تاکید بر اینکه یک تامل جدی در این رابطه لازم است، عنوان کرد: باید مسئله حقوق های نجومی به گونه ای کالبد شکافی شود که برای درست کردن ابروی آن، چشمش را کور نکنیم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم با بررسی طرح مجلس و لایحه دولت، قانون جامعی وضع شود که هم جلوی سوء استفاده را بگیرد و هم مانع فرار مغزها شود.

کد N1393242

وبگردی