آفتاب

علاقه مندی بان کی مون به دبیرکلی یک زن در سازمان ملل

علاقه مندی بان کی مون به دبیرکلی یک زن در سازمان ملل

تهران- ایرنا- «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل گفت علاقه مند است یک زن مسئولیت ریاست سازمان ملل متحد را برای اولین بار پس از تاسیس آن در بیش از 70 سال گذشته عهده دار شود.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی مون که به پایان دومین دوره پنج ساله خدمتش در تاریخ 31 دسامبر (11 دی) نزدیک می شود، گفت «اکنون وقتش رسیده» که پس از هشت دوره ریاست این سازمان جهانی از سوی مردان، یک زن دبیرکل شود.
اکنون 11 نامزد خود را آماده رقابت برای جانشینی بان کی مون کرده اند که 6 نفر از آنها مرد و 5 نفر زن هستند.
وی با این حال تاکید کرد در این تصمیم گیری نقشی ندارد و چنین تصمیمی بر عهده 15 عضو شورای امنیت است که باید نامزدی را برای تایید به مجمع عمومی که متشکل از 193 کشور است، معرفی کنند.
بان کی مون چهارشنبه هفته پیش در گفت وگو با «اد رویس» رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که «زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و باید قدرت آنها افزایش یافته و فرصت های برابری به آنها اعطا شود.»
وی یک روز بعد در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: «ما رهبران زن برجسته بسیاری در دولت های ملی، سایر سازمان ها، جوامع تجاری، اجتماعات سیاسی و سایر ابعاد فرهنگی داریم و دلیلی وجود ندارد که از زنان در سازمان ملل استفاده نکنیم.»
مناطق مختلف جهان به طور سنتی به صورت چرخشی ریاست سازمان ملل را برعهده داشته اند. مقام هایی از آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و غرب اروپا همگی ریاست این پست مهم دیپلماتیک را برعهده داشته اند. کشورهای شرق اروپا نیز از جمله روسیه چنین استدلال می کنند که آنها هرگز دبیر کلی را در نوبت خود نداشته اند. 56 کشور برای انتخاب اولین دبیر کل زن در سازمان ملل تلاش می کنند.
شورای امنیت دو نظرسنجی غیر رسمی با مشارکت 12 نامزد دبیر کلی برگزار کرده است که در هریک از آنها زنان در جایگاه سوم قرار داشته اند که بسیاری را ناامید کرده است. در این نظرسنجی «آنتونیو گوترس» نخست وزیر سابق پرتغال و رئیس سابق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در رتبه نخست بوده است.
در نظرسنجی غیر رسمی نخست، خانم «ایرینا بوکوا/ Irina Bokova» از بلغارستان که اکنون ریاست سازمان یونسکو را برعهده دارد در رتبه سوم قرار گرفت و جایگاه وی در نظرسنجی دوم به پنجم سقوط کرد. در نظرسنجی دوم، «سوزانا مالکورا» وزیر امور خارجه آرژانتین و رئیس دفتر سابق بان کی مون رتبه سوم را کسب کرد. خانم «وانسا پوسیچ» وزیر امور خارجه سابق کرواسی که در نظرسنجی نخست در رتبه آخر قرار گرفته بود از رقابت خارج شد.
«هلن کلارک» وزیر امور خارجه سابق نیوزیلند و رئیس برنامه توسعه سازمان ملل، «کریستینا فیگوئرز» اهل کاستاریکا که همچنین به عنوان یک مقام سازمان ملل نقش بسیار کلیدی در توافق تاریخی دسامبر گذشته درباره مبارزه با تغییرات آب و هوایی داشته است و «ناتالی گراهام» وزیر امور خارجه سابق مولداوی؛ سه زن دیگر نامزدی دبیر کلی هستند.
بان کی مون گفت دبیر کل آینده باید از «دیدگاه شفافی درباره آینده جهان و «تعهدی قوی» برای پیشرفت به سمت صلح و توسعه و حقوق بشر برخوردار باشد و تبواند مسائل را از طریق گفت و گو و انعطاف پذیری حل کند.
اروپام**9158**1485
کد N1393211

وبگردی