آفتاب

هشدار درباره انتشار جهانی ویروس تب زرد

هشدار درباره انتشار جهانی ویروس تب زرد

تهران – ایرنا – موسسه خیریه کودکان را نجات دهید درباره انتشار بیماری تب زرد از جمهوری دمکراتیک کنگو به دیگر مناطق جهان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیثر کر مدیر دفتر موسسه کودکان را نجات دهید در جمهوری دمکراتیک کنگو طی بیانیه ای گفت: هیچ درمانی تاکنون برای تب زرد شناخته نشده و این بیماری می تواند به معضلی جهانی تبدیل شود.
جمهوری دمکراتیک کنگو در ماه ژوئن (خرداد/تیر) از همه گیری تب زرد خبر داد. این بیماری که از آنگولا به کنگو سرایت کرد، در آن کشور دست کم 360 نفر را از ماه دسامبر تاکنون کشته است.
تلاش برای مهار این بیماری با واکسن در جمهوری کنگو آغاز شده است هرچند این اقدام بارها به دلیل کمبود منابع واکسن و سرنگ به تاخیر افتاده بود.
تولید واکسن این بیماری یک سال زمان می برد. موسسه کودکان را نجات دهید اعلام کرد که ذخایر این واکسن تقریبا خالی شده و در حال حاضر فقط 7 میلیون واحد وجود دارد.
سازمان بهداشت جهانی استفاده از یک پنجم دوز معمول در صورت کمبود جهانی واکسن این بیماری را توصیف کرده است. این مقدار فقط برای ایمنی موقت کاربرد دارد و فرد را تا آخر عمر مصون نمی کند.
کر افزود: باید هرچه سریعتر کودکان و خانواده هایشان را با مقادیر باقیمانده این واکسن ایمن کنیم و این تنها کاری است که در شرایط کنونی می توانیم انجام دهیم.
سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد 8 و نیم میلیون نفر را در کینشاسا و 3 میلیون و 400 هزار نفر را در مناطق مرزی جمهوری دمکراتیک کنگو پیش از آغاز فصل بارندگی در ماه اکتبر (مهر/آبان) واکسینه کند. هدف از این طرح کاهش خطر انتقال بیماری ها از طریق پشه اعلام شده است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از 8 آگوست (18 مرداد) تاکنون در مجموع 2 هزار و 269 مورد مشکوک و 16 مورد مرگ در کنگو گزارش شده است.
این نهاد بین المللی افزود: آنگولا کارزاری را با هدف واکسینه کردن 3 میلیون نفر آغاز کرده است. به نظر می رسد همه گیری تب زرد در این کشور در حال مهار شدن باشد زیرا در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) یا آگوست (مرداد/شهریور) مورد تایید شده ای گزارش نشده است.
تب زرد مرضی ویروسی و با خونریزی شدید همراه است.
خاورم**9156**1566
کد N1393064

وبگردی