آفتاب

سازمان عفو بین الملل حمله عربستان به بیمارستان عبس یمن را جنایت جنگی دانست

سازمان عفو بین الملل حمله عربستان به بیمارستان عبس یمن را جنایت جنگی دانست

تهران - ایرنا - سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای، حمله رژیم عربستان سعودی به بیمارستان عبس در حجه واقع در شمال غرب یمن و بمباران آن را جنایات جنگی دانست.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود افزود: بمباران بیمارستانی که با حمایت پزشکان بدون مرز تاسیس شده ، یک حمله وحشیانه و ناامید کننده است که باید در چارچوب جنایات جنگی تلقی گردد.
در این بیانیه آمده است: بیمارستان عبس الریفی که روز گذشته هدف حملات هوایی قرار گرفت ٬از سوی سازمان پزشکان بدون مرز در سال 2015 ایجاد شد و تاکنون بیش از چهار هزار و 611 بیمار در آن تحت درمان قرار گرفته اند.
ماگدالینا المغربی معاون سازمان عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز بمباران این بیمارستان که باعث کشته شدن 11 نفر و زخمی شدن 19تن دیگر که یکی از این کشته ها از جمله دستیاران و کارمندان شاغل در آن بود را تاسف بار توصیف کرد و گفت : این ها همه تلاش خود را برای مداوای بیماران و مجروحان بکار می بردند .
وی افزود: بمباران مراکز پزشکی و درمانی٬ نقض خطرناک قوانین حقوق بشری و بین المللی است که می تواند جزو جنایات جنگی قلمداد شود.
وی بمباران بیمارستان عبس در یمن را تداوم روند نگران کننده بمباران های غیرقانونی دانست که از گذشته تاکنون از سوی ائتلاف سعودی علیه بیمارستان ها و مناطق حیاتی این کشور صورت گرفته است.
المغربی همچنین خواستار انجام تحقیق و بررسی کامل و مستقل در باره شبهات پیرامون حمله عربستان سعودی به این بیمارستان شد.
سازمان ملل متحد نیز پیش از این ائتلاف عربستان را به نقض حقوق بشر و کشتار بیش از 60 درصد کودکان یمنی متهم و نام این ائتلاف را در فهرست سیاه ناقضان حقوق بشر قرار داده بود که با تهدیدهای سعودی ها ، سازمان ملل حرف خود را پس گرفت!
رژیم عربستان سعودی از فروردین سال گذشته با تشکیل ائتلافی از 9 کشور عربی به بهانه بازگرداندن منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت؛ حمله به مردم یمن را آغاز کرد اما پس از گذشت بیش از 506 روز٬ به اهداف خود نرسیده است و تنها هزاران تن از مردم یمن اعم از زنان و کودکان کشته یا مجروح و صدها هزار نفر نیز آواره شده اند.
ویرانی 80 درصد موسسات خدماتی، درمانی، آموزشی و منازل مردم یمن از جمله نتایج جنگ تحمیلی سعودی ها علیه مردم یمن بوده است.
جنبش انصارالله و حزب مشارکت مردمی یمن به ریاست علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین این کشور در هفته جاری با تصویب نمایندگان مجلس این کشور، شورای عالی سیاسی را تشکیل دادند که نشان از وحدت ملی یمنی ها دارد و از سوی دیگر خشم ائتلاف سعودی را برانگیخت و آنها برای فرونشاندن آتش خشم خود و انتقام گرفتن از مردم این کشور٬ به بمباران منازل و مراکز درمانی و آموزشی صنعا و دیگر شهرهای یمن رو آورده اند.
خاورم**1653**2041**
کد N1393062

وبگردی