آفتاب
مرکز تحلیلی آمریکایی گزارش داد؛

خطر دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های اتمی واشنگتن در «اینجرلیک»

خطر دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های اتمی واشنگتن در «اینجرلیک»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط یک مرکز تحلیلی آمریکایی، سلاح‌های اتمی این کشور در پایگاه هوایی ترکیه از سوی گروه‌های تروریستی در خطر است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مرکز تحلیلی در واشنگتن گزارش داد که ده‌ها سلاح اتمی آمریکا که در پایگاه‌های هوایی ترکیه در مرز با سوریه ذخیره شده‌اند، در خطر حمله از سوی «تروریست‌ها یا دیگر نیرو‌های متخاصم»‌ قرار گرفته است.

منتقدان برای مدت‌ها نسبت به وجود ۵۰ بمب اتمی آمریکا در پایگاه «اینجرلیک» در جنوب ترکیه هشدار داده بودند. این پایگاه تنها ۱۱۰ کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد.  

این موضوع در ماه گذشته و در پی کودتای نافرجام در ترکیه به شدت مورد توجه قرار گرفت. چرا که فرمانده این پایگاه توسط مقام‌های آنکارا به اتهام مشارکت در کودتا بازداشت شده بود.

مرکز «استیمسون» در واشنگتن روز دوشنبه در این‌باره اعلام کرد:‌ «این‌که آمریکا توانسته است سلاح‌های این پایگاه را در جریان ناآرامی‌ها در ترکیه کنترل کند یا خیر پرسشی است که پاسخی برای آن وجود ندارد.»

اینجرلیک،‌ یک پایگاه حیاتی برای ائتلاف به رهبری آمریکا در جنگ با داعش در سوریه و عراق محسوب می‌شود. این پایگاه به این نیروها امکان استقرار و هدایت ابزار جنگی چون هواگرد‌ها و پهپاد‌های نظامی را از فاصله نزدیک می‌دهد.»

البته پنتاگون در ماه مارس گذشته به خانواده‌های ارتش و پرسنل آمریکا مستقر در جنوب ترکیه دستور داده بود به دلیل نگرانی‌های امنیتی این منطقه را ترک کنند.

 

 

کد N1392925

وبگردی