آفتاب

ادامه تلاش های عربستان برای تبرئه خود از اتهام بی کفایتی در مدیریت حج

ادامه تلاش های عربستان برای تبرئه خود از اتهام بی کفایتی در مدیریت حج

تهران – ایرنا – وزارت دارایی عربستان با ارائه گزارشی به اداره بازپرسی و دادستانی عمومی این کشور٬ بار دیگر تلاش کرد خود را از اتهام های وارده در خصوص حادثه سقوط بالابر در موسم حج سال گذشته تبرئه کند.

به گزارش روزنامه سعودی گزت، وزارت دارایی عربستان در گزارش مذکور٬ خود را از هرگونه مسئولیت در تضمین ایمنی مربوط به حادثه سقوط جرثقیل بر روی مسجدالحرام تبرئه کرد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت عربستان، سقوط بالابر یک هزار و 350 تنی در محوطه مسجد الحرام٬ 110 کشته، و277 مجروح بر جا گذاشت.
سعودی گزت به نقل از روزنامه عرب زبان عکاظ افزود: این وزارتخانه اعلام کرد که پرداخت هزینه برای استفاده از بالابر مذکور را 10 ماه پیش از حادثه قطع کرده و دستور داده بود این بالابر از محل خارج شود.
بر اساس گزارش سعودی گزت، دادستانی عمومی عربستان از یک مهندس این وزارتخانه سه بار بازجویی کرده است.
دادگاهی در جده نخستین جلسه مربوط به پرونده سقوط بالابر را هفته گذشته برگزار کرد.
این نشریه عربستانی ادعا کرد که فرد مذکور نیز ادعای وزارت دارایی عربستان را مبنی بر از رده خارج بودن بالابر تایید کرده است.
این فرد گفته است که در رمضان همان سال در نامه ای به شرکت ساختمانی بن لادن خواستار خارج کردن بالابر از محل ساخت و ساز شده بود، اما به رغم وعده شخص مسئول در این خصوص٬ هیچ اقدامی صورت نگرفته بود.
شرکت بن لادن به خاندان سلطنتی این کشور نزدیک است و دهها سال است که پروژه های ساختمانی عظیم را اجرا می کند. اسامه بن لادن سرکرده سابق گروه تروریستی القاعده از همین خانواده است.
پیشتر نیز عکاظ گزارش داده بود که شش عربستانی و هفت تبعه خارجی پاکستانی، اردنی، فیلیپینی، کانادایی، فلسطینی، مصری و إماراتی در میان متهمان پرونده بالابر هستند.
اخبار و گزارش های منتشر شده توسط مجامع و رسانه های سعودی از روندی جهت دار به سوی تبرئه کردن دولت و مقام های این کشور در حادثه مذکور حکایت دارد. این حادثه و فاجعه منا که با فاصله ای اندک در موسم حج سال گذشته رخ داد، حکومت سعودی را در مظان اتهام مبنی بر بی کفایتی و سوء مدیریت بزرگترین گردهمایی جهان قرار داد. اتهامی که عربستان از همان بدو وقوع دو حادثه بارها به شیوه های مختلف، از جمله متهم کردن باد، تلاش کرده بود از خود دور کند.
خاورم**9156**2041**
کد N1392912

وبگردی