آفتاب

دولت استرالیا درخواست تحقیق پارلمانی در مورد سوء رفتار در بازداشتگاه نائورو را رد کرد

دولت استرالیا درخواست تحقیق پارلمانی در مورد سوء رفتار در بازداشتگاه نائورو را رد کرد

کوالالامپور – ایرنا – دولت فدرال استرالیا درخواست برای انجام تحقیق و تفحص پارلمانی در مورد گزارش سوء رفتار در بازداشتگاه مهاجران غیرقانونی استرالیا در نائورو را رد کرد.

به گزارش ایرنا، لو رفتن هزاران سند مربوط به سوء رفتار و خودزنی در بازداشتگاه نائورو که در نیمی از آن ها کودکان دخیل بودند، موجب بروز این درخواست شد.
حزب 'لیبر' بر انجام تحقیق و تفحص های پارلمانی در مورد گزارش های مرتبط با سوء رفتار در بازداشتگاه نائورو اصرار دارد و تاکید می کند مجلس سنا باید پس از بازگشایی در 30 ماه جاری (نهم شهریور) هیاتی را برای تحقیق در این مورد این شرایط مامور کند.
این درخواست پس از آن صورت می گیرد که هفته گذشته گاردین اقدام به انتشار گزارشی از این بازداشتگاه با دو هزار صفحه اسنادی کرد که به صورت اتفاقی به بیرون درز کرده بود.
این گزارش ها مستنداتی در مورد سوء رفتار و خودزنی در نائورو ارائه کرده اند.
'بیل شورتن' رهبر مخالفان روز سه شنبه در گفت وگو با 'اسکای نیوز' استرالیا اظهار امدواری کرد دولت متوجه لزوم انجام تحقیق و تفحص پارلمانی شود.
به نوشته روز سه شنبه تارنمای 'ای.بی.سی'، دولت نائورو مدعی است بسیاری از این گزارش ها ادعا بوده و از انتشار آن انتقاد کرد.
'پیتر داتون' وزیر مهاجرت استرالیا نیز گفت: برخی از پناهندگان خودآزار بوده و ادعاهای دروغین را در تلاش برای رسیدن به استرالیا مطرح می کنند.
داتون گفت مقایسه 'ای.بی.سی' بین نائورو و گوانتانامو 'مسخره' است و تنها یک درصد از ادعاهای مربوط به مسائلی مانند آزار جنسی مطرح است.
شورای قانون استرالیا نیز خواستار انتصاب یک بازرس مستقل برای بررسی گزارش ها در مورد بازداشتگاه مهاجران غیرقانونی در نائورو شده است.
رهبر مخالفان دولت استرالیا از موضع وزیر مهاجرت این کشور در مورد گزارشی که در مورد رفتار با پناهندگان در بازداشتگاه نائورو به بیرون درز کرده است، انتقاد کرد.
ده ها مهاجر غیرقانونی ایرانی نیز در بازداشتگاه نائورو' سر می برند و 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در دیدار سفیر جدید استرالیا با اشاره به مناسبات خوب دو کشور در زمینه های مختلف، گفت: از جنابعالی انتظار داریم در جهت رفع مشکلات پناهجویان ایرانی و همچنین افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور بیش از پیش تلاش کنید.
افزایش آزار، سوء رفتار، کوتاهی و مخفی کاری از داخل سیستم های پردازش منطقه ای در مانوس و نائورو، انتقادهای گسترده ای از عملیات در این دو بازداشتگاه را به همراه داشته است.
روزنامه گاردین هفته گذشته بیش از 8 هزار صفحه اسناد و گزارش های درز کرده به بیرو.ن در مورد بازداشتگاه نائورو و حملات صورت گرفته را منتشر کرد که در آن به آزار جنسی، تلاش پناهجویان برای خودآزاری، کودک آزاری و شرایط سخت زندگی در این بازداشتگاه پرداخته شد.
براساس برخی آمارها هم اکنون حدود 450 ایرانی در بازداشتگاه نائورو و مانوس بسر می برند و درخواست آنها برای پناهندگی رد شده است.
آساق**1611
کد N1392811

وبگردی