آفتاب

شمار کشته های قتل عام کنگو به 51 نفر رسید

شمار کشته های قتل عام کنگو به 51 نفر رسید

تهران - ایرنا - گروه های عضو انجمن مدنی جمهوری دمکراتیک کنگو روز دوشنبه اعلام کردند که شمار افرادی که به تازگی در شرق ناآرام این کشور با قمه کشته شدند، به 51 نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر گوما در کنگو، «تدی کاتالیکو» عضو ائتلاف محلی سازمان های مردم نهاد و اتحادیه های فعال در شهر آشوب زده بنی گفت: تیم ما اجساد 51 نفر را که با قمه کشته شدند، شناسایی کرده است.
«ادموند ماسومبوکو» مقام محلی کنگو روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که 42 نفر در حمله شهر بنی کشته شدند و این در حالی است که دولت مرکزی کینشازا پیشتر آمار کشته ها را 36 نفر اعلام کرده بود.
این حمله که شامگاه شنبه در شهر بنی روی داد، تازه ترین سری از حملاتی بوده که از سال 2014 بیش از 650 کشته در این شهر و اطراف آن برجا گذاشته است.
ارتش کنگو یک گروه مسلح از شورشیان با اصلیت اوگاندایی موسوم به نیروهای دمکراتیک متحد را مسئول این قتل عام دانست.
این گروه بیش از دو دهه در کنگو حضور داشته و به موارد گسترده نقض حقوق بشر متهم شده است.
کشتار شهر بنی، خشم ساکنان محلی که دولت را به ناکامی در حمایت از مردم متهم می کنند، برانگیخته است.
برخی از خانواده های کشته شدگان از انتقال اجساد اقوام خود به سردخانه خودداری کردند و تصمیم گرفتند با برگزاری مراسم خاکسپاری خصوصی، دولت را از این مراسم دور نگه دارند.
قتل عام مردم در شهر بنی دقیقا سه روز پس از بازدید «جوزف کابیلا» رئیس جمهوری کنگو از منطقه روی داد. کابیلا امروز برای ملاقات با مقام های امنیتی در شهر گوما حضور یافت.
به گفته «ماک هاکوزی» سخنگوی ارتش کنگو، یگان های ارتش در منطقه به لباس های جدید ملبس می شوند، زیرا شورشیان عضو نیروهای دمکراتیک متحد به منطقه ای تحت کنترل نیروهای مسلح کنگویی نفوذ کرده اند.
گفته می شود نیروهای دمکراتیک متحد که مخالف «یووری موسوینی» رئیس جمهوری اوگاندا هستند، به شبکه های جنایتکاری که از محل آدم ربایی و قتل تامین مالی می شوند، ورود کرده اند.
به رغم تلاش های جامعه جهانی و مقام های کنگو، این منطقه از زمان پایان جنگ دوم کنگو (1998 تا 2003) دستخوش خشونت و ناآرامی بوده است.
گزارشی که چند ماه پیش از سوی گروه تحقیقات کنگو در دانشگاه نیویورک در مورد قتل عام های بنی منتشر شد، این ادعا را مطرح کرد که سربازان ارتش نیز در کشتارهای مردم دست داشته اند.
جمهوری دمکراتیک کنگو کشوری واقع در آفریقای مرکزی است که از سال 1971 تا 1997 به نام زئیر خوانده می شد و از سال 1908 تا 1960 به کنگوی بلژیک شهرت داشت.
جمهوری دمکراتیک کنگو با جمهوری کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی در شمال، اوگاندا، رواندا، بروندی و تانزانیا در شرق، زامبیا و آنگولا در جنوب و اقیانوس اطلس در غرب و جنوب غربی مرز مشترک دارد.
جمهوری دمکراتیک کنگو دومین کشور بزرگ در آفریقا به لحاظ وسعت منطقه ای و یازدهمین کشور بزرگ در جهان به شمار می رود.
خاورم**9109**1144
کد N1392125

وبگردی