آفتاب

ترکیه کاردار سوئد را احضار کرد

ترکیه کاردار سوئد را احضار کرد

آنکارا – ایرنا – وزارت امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با احضار کاردار سفارت سوئد در آنکارا نسبت به انتشار مطلبی از سوی وزیر خارجه آن کشور علیه نقض حقوق کودکان زیر 15 سال در رسانه اجتماعی واکنش نشان داد. روز گذشته در همین ارتباط کاردار اتریش نیز احضار شده بود.

به گزارش ایرنا، وزارت دادگستری ترکیه نیز با انتشار اطلاعیه ای در خصوص ادعای وزیر خارجه سوئد که ترکیه به استثمار جنسی کودکان زیر 15 سال اجازه می دهد، واکنش نشان داده و قوانین مربوط به مجازات سنگین استثمار جنسی و ایذایی علیه کودکان زیر 15 سال در این کشور را تبیین کرده است.
به نوشته رسانه های ترکیه، مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در توئیتر رسمی خود نوشته است: ترکیه باید قانونی را که به استثمار جنسی دختران زیر 15 سال اجازه می دهد، لغو کند. او گفته است، کودکان در مقابل خشونت و استثمار جنسی به حمایت بیشتری نیاز دارند.
شبکه خبرترک به نقل از منابع دیپلماتیک در آنکارا گزارش داد که کاردار سفارت سوئد به وزارت خارجه احضار شده و ضمن ابراز تاسف از توئیت وزیرخارجه سوئد، ناراحتی آنکارا از اظهارات وی را تبیین کرده است.
محمد شمشک معاون اقتصادی نخست وزیر و مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز امروز در گفت و گو با خبرنگاران به اظهارات وزیرخارجه سوئد واکنش نشان داده اند.
چاوش اوغلو به هنگام ورود به جلسه هیات دولت گفت: این در شآن یک وزیرخارجه نیست که به یک ادعای دروغ استناد کرده و علیه ترکیه ابراز عقیده کند.
وی با تاکید بر اینکه ترکیه حساسیت زیادی به استثمار کودکان دارد و با آن مبارزه می کند، یادآور شد، به تازگی قانونی برای افزایش مجازات در این زمینه در مجلس ترکیه به تصویب رسیده است.
وزارت دادگستری ترکیه نیز با رد ادعاهای وزیر خارجه سوئد اعلام کرد، براساس ماده 103 قانون کیفری شماره 5237 کسانی کودکان زیر 15 سال و یا کودکانی که به رغم تمام کردن سن پانزده سالگی از نظر حقوقی فاقد قدرت تمییز می باشند را مورد استثمار جنسی قرار دهند، به مجازاتی حداقل هشت تا 15 سال محکوم می شوند. در بند دیگر همین قانون نیز آمده است، در موارد ایذای جنسی شدید، مجازات زندان حداقل 16 سال تعیین شده است.
وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه نیز با احضار کاردار اتریش در این کشور ، انتشار یک آگهی ضد ترکیه در فرودگاه وین را به شدت محکوم کرد.
روز شنبه گذشته در تابلوی آگهی های تجاری روزنامه زیتینگ ایرتش در فرودگاه بین المللی وین، مطلبی با عنوان ترکیه اجازه استثمار جنسی به دختران زیر 15 سال می دهد، منتشر شده یود.
اخیرا نیز در همین فرودگاه مطلبی در تابلوی آگهی های تجاری نوشته شده بود، سفر گردشگران به ترکیه به مفهوم حمایت از اردوغان خواهد بود، تبلیغات ضد ترکیه منتشر شده بود که واکنش تند آنکارا را به دنبال داشت.
وزارت خارجه ترکیه انتشار اینگونه مطالب را به عنوان نمونه های بارزی از گسترش بیگانه ستیزی و رفتارهای نژادپرستانه در اروپا دانست و تاکید کرد اظهارات مقامات اتریشی در خصوص مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، در شکل گیری چنین اقدامات غیر محترمانه علیه دولت و ملت این کشور در رسانه های اتریش را تاثیر گذار خواند و دولت وین را با توجه به زندگی افزون بر 300 هزار شهروند ترکیه ای در اتریش به رفتار مسئولانه دعوت کرد.
خاورم/2011**1144
کد N1392111

وبگردی