آفتاب

سیستم «جی.پی.اس» آمریکا در خدمت بمب های هدایت شونده کره جنوبی

سیستم «جی.پی.اس» آمریکا در خدمت بمب های هدایت شونده کره جنوبی

پکن - ایرنا - کره جنوبی به منظور تقویت توان مقابله با موشک های دوربرد کره شمالی، به سیستم موقعیت یاب جهانی آمریکا (جی.پی.اس) برای هدایت بمب های هوشمند خود مجهز می شود.

به گزارش ایرنا، اتخاذ این تصمیم توسط کره جنوبی پس از آن صورت می گیرد که کره شمالی در طول سال های گذشته به سیستم مسدود کردن «جی.پی.اس» های رایج دست یافته است.
با دستیابی کره جنوبی به این سیستم، این کشور قادر خواهد بود برای مبارزه با تهدیدهای موشکی کره شمالی از توانمندیهای بالایی برخوردار شود و حتی زمانی که پیونگ یانگ اقدام به پخش پارازیت می کند، این کشور بتواند با موشک های هدایت شونده، به دقت اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد.
اگرچه تاکنون هیچ گونه حادثه ای ناشی از ارسال پارازیت توسط کره شمالی بر ماهواره های کره جنوبی گزارش نشده، اما هواپیماها و کشتی های در حال تردد در شبه جزیره کره بروز برخی اختلالات جی.پی.اس را گزارش کرده اند.
یونهاپ گزارش کرد که کره جنوبی از سال 2013 بمب های هدایت شونده KGGB را بر روی جنگنده های خود مستقر کرده که قابلیت شلیک از ارتفاع بسیار بالا و تحت پوشش قرار دادن منطقه ای به شعاع 100 کیلومتری را داراست.
گفته می شود، این تسلیحات می توانند سیستم های راکتی چندگانه را خنثی کرده و زاغه های مهمات زیرزمینی کره شمالی را نیز منهدم کند.
بمب های هوشمند و هدایت شونده KGGB نه تنها قابلیت شلیک از جدیدترین جت های جنگی کره جنوبی را دارند بلکه هواپیماهای قدیمی تر این کشور مانند F-5s نیز از این ویژگی برخوردارند که این امر موجب گسترده تر شدن توان کره جنوبی در تعدد شلیک این بمب ها می شود.
تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر ارائه این سیستم به کره جنوبی، توانایی های سئول در قبال بمب های هوشمند را افزایش می دهد که این امر در خنثی کردن راکت های کره شمالی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
نخستین KGGB کره جنوبی بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، از ماه آینده میلادی می تواند از اطلاعات موقعیت یاب آمریکا (GPS) استفاده کند.
مقام های نظامی کره جنوبی هفته گذشته اعلام کردند که پنتاگون همچنین به سئول اجازه داده است موشک های Taurus این کشور نیز از سیستم جی.پی.اس نظامی آمریکا استفاده کنند.
آمریکا در حالی به کره جنوبی اجازه استفاده از این سیستم موقعیت یاب جهانی را داده که سئول همواره در قبال آزمایش ها، پیشرفت های موشکی و اتمی پیونگ یانگ ابراز نگرانی کرده و رئیس جمهوری کره جنوبی نیز پیش از این بارها خواستار توقف این فعالیت ها شده است.
کره جنوبی به عنوان یکی از متحدان قدیمی آمریکا در شرق آسیا در حال حاضر به کلیدی ترین کشور برای اجرای طرحهای نظامی این کشور در منطقه تبدیل شده است.
«جی.پی.اس» یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با حداقل 24 ماهواره تشکیل شده است. مصارف اولیه «جی .پی .اس» نظامی بود اما از سال 1980 استفاده عمومی برای آن آزاد اعلام شد.
آساق**231**1597
کد N1391701

وبگردی