آفتاب

نخست وزیر انگلیس وعده خروج سریع کشورش از اتحادیه اروپا را داد

نخست وزیر انگلیس وعده خروج سریع کشورش از اتحادیه اروپا را داد

تهران -ایرنا - با وجود افزایش نگرانی ها درباره احتمال تاخیر در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، «ترزا می» نخست وزیر این کشور وعده داده برای اجرای هر چه سریع تر روند 'برگزیت' تلاش خواهد کرد.

به گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، سخنگوی داوونینگ استریت (دفتر نخست وزیر انگلیس) همزمان با افزایش درخواست ها از ترزا می برای اجرایی کردن ماده 50 پیمان لیسبون، گفت: برگزیت «اولویت نخست» نخست وزیر را تشکیل می دهد.
اما «آشفتگی» در بدنه کارشناسی و بروکراتیک دستگاه های دولتی نگرانی هایی را درباره فقدان آمادگی لازم برای مواجهه با تبعات ناشی از تحولات مربوط به جدایی انگلیس از بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) برانگیخته است.
منابع آگاه اعلام کرده اند که کارکنان و کارشناسان دستگاه های دولتی تا یک سال آینده آماده اجرایی کردن ماده 50 نخواهند بود؛ موضوعی که با واکنش برخی از سیاستمداران محافظه کار انگلیسی از جمله «ژاکوب ریس موگ/ Jacob Rees-Mogg» مواجه شده است.
وی ضمن انتقاد شدید از تردید بدنه کارشناسی بخش دولتی در اجرای ماده 50 از تراز می خواست روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بسرعت اجرایی کند.
این سیاستمدار در این زمینه گفت طرح هر گونه موضوعی درباره آماده نبودن بدنه کارشناسی دستگاه های دولتی بی معنا است و وظیفه بخش خدمات اداری در واقع تحقق بخشیدن به خواسته و اراده سیاستمداران است.
یکی از منابع کابینه انگلیس نیز روز گذشته مشکلات ناشی از جذب نیرو برای پیشبرد مذاکرات و کمک به «دیوید دیویس» وزیر برگزیت و «لیام فاکس» وزیر تجارت بین المللی انگلیس را از موانع پیشرفت در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برشمرد.
این دو مقام انگلیسی به طور جداگانه در حال جذب نیرو در طول تعطیلات تابستانی پارلمان هستند. لیام فاکس به هزار کارشناس تجاری نیاز دارد که این تعداد اکنون کمتر از 100 نفر هستند.
دیویس نیز به جذب 250 نیروی جدید نیاز دارد که تعداد نیروهایش اکنون کمتر از نیمی از این تعداد است.
به رغم نگرانی ها در این زمینه، سخنگوی داوونیگ استریت گفته است که روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با سرعت و توان کافی به پیش می رود.
وی گفت: نخست وزیر وعده داده این وظیفه را انجام دهد و هیچگونه کندی یا انحرافی از این مسیر وجود ندارد و برنامه نشست های وزیران برای گفت و گو در این زمینه کاملا پر است.
«پیتر بون/ Peter Bone» یکی از نمایندگان حزب محافظه کار در مجلس عوام و از طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ضمن تایید این مساله گفت که تردید ندارد ترزا می خواستار تحقق هر چه سریع تر چنین وظیفه ای است زیرا نمی خواهد این مسئولیت بدون تعیین تکلیف و برای مدت طولانی بر دوش وی باقی بماند.
وی با این حال گفت که تردید دارد برگزیت زودتر از موعد مقرر انجام شود.
نشریه انگلیسی ساندی تایمز در شماره دیروز (یکشنبه) خود گزارش داد که وزیران انگلیسی ظاهرا در حال بررسی تاخیر در روند رسمی خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند که می تواند این روند را تا اواخر سال 2019 به عقب بیندازد.
این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به دولت اعلام کرد وزیران جدید برگزیت و تجارت بین المللی در کابینه انگلیس فاقد آمادگی لازم برای اجرایی کردن روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند.
ساندی تایمز برگزاری انتخابات در فرانسه و آلمان را از دیگر علل احتمال تاخیر در روند اجرایی شدن برگزیت اعلام کرد.
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخابات پارلمانی آلمان قرار است سال آینده میلادی برگزار شود.
در همه پرسی سوم تیرماه در انگلیس، 51.9 درصد از رای دهندگان با خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کردند. در پی این تصمیم، «دیوید کامرون» از سمت نخست وزیری استعفا داد و حزب محافظه کار، ترزا می (وزیر کشور وقت) را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد.
اروپام**9158**1517
کد N1391417

وبگردی