آفتاب
گذاری بر شبکه های مجازی

رقیبان سیاسی دولت و تقلای زودهنگام انتخاباتی

رقیبان سیاسی دولت و تقلای زودهنگام انتخاباتی

فعالیت منتقدان دولت در فضای مجازی طی هفته گذشته بیشتر معطوف به مسایل سیاسی و امنیتی بود و مسوولان اجرایی در معرض اتهام هایی چون زمینه سازی برای پیروزی در انتخابات آتی، محدودساختن آزادی رسانه ها و بی توجهی به مسایل امنیتی قرار گرفتند. برجام نیز از نگاه مخالفانش همچنان توافقی بی دستاورد به شمار می آید.


کمتر از یک سال به پایان کار دولت یازدهم زمان باقی است و تلاش خستگی ناپذیر مخالفان برای زیر سوال بردن همه اقدام ها و فعالیت های دولت سیر صعودی را می پیماید.
طی هفته ای که گذشت، کشاندن زودهنگام مسوولان دولت یازدهم به حاشیه های انتخاباتی، اتهام زنی به دولت مبنی بر ایجاد محدودیت رسانه ای و بهانه جویی با توسل به برخی مسایل امنیتی و سیاسی مهمترین محورهای فعالیت شبکه های اجتماعی وابسته به مخالفان بود. برجام نیز همچنان توافقی بی حاصل انگاشته می شود.

** مخالفان و تقلای زودهنگام انتخاباتی
حدود 9 ماه تا برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396 باقی است و وزیر کشور در تازه ترین اظهارات خود از برخورد با فعالیت های انتخاباتی زودهنگام سخن گفته است. در برابر، شماری از رقیبان سیاسی، تلاش می کنند دولت را زودتر از آنچه تصور می شد وارد حاشیه های انتخاباتی کنند.
یک کانال تلگرامی منتقد در گزارشی با عنوان «به نام معلمان به کام فعالان انتخاباتی دولت» نوشت: اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در تهران که به شکل خاصی بر تدارک پیروزی «حسن روحانی» در دور دوم تاکید داشت، هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان داشته است. اجلاس در این دوره رنگ و بوی سیاسی بیشتری گرفته و مشکلات معلمان نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است.
در کانال تلگرامی دیگری می خوانیم: نقشه انتخاباتی روحانی و یارانش در سال آخر دولت جدی است. کارشناسان می گویند امسال سال آخر دولت یازدهم است و معمولا دولتها در این مواقع تلاش می کنند تا مردم را راضی نگه دارند تا سال آینده بتوانند یکبار دیگر رای بیاورند.
در همین پیوند، یک فعال رسانه ای منتقد دولت در یک کانال تلگرامی مدعی شد: اتاق های فکر دولت در سال منتهی به انتخابات96، به جای خدمت رسانی تاکتیکی به مردم، در حال طراحی در این باره اند که «چگونه می توان از مردم رای گرفت بی آنکه خدمتی به آنها شده باشد» زیرا تیم فعلی ظاهرا نه درک مشکلات مردم را دارد و نه ایده ای برای حل مشکلات.

** برچسب زنی به دولت در برخورد با رسانه های منتقد
به رغم انتقادپذیری و انعطافی که مسوولان دولت یازدهم در برابر موج گسترده حمله ها و نقدها در فضای رسانه ای و مطبوعاتی کشور از خود نشان داده اند، همچنان شماری از مخالفان، مدعی برخورد تند و ضربتی دولت با رسانه ها هستند.
کانال وابسته به یکی از خبرگزاری کشور در این زمینه نوشت: این دولت علاقه ندارد مردم از پستوها باخبر شوند و هر چه رسانه منتقد و آزاد وجود نداشته باشد به نفع برنامه های آتی انتخاباتی آنهاست.
همچنین، یک کانال تلگرامی منتقد به نقل از مدیر مسوول یک تارنمای توقیف شده، آورد: رسانه ها در دولت یازدهم قلع و قمع می شوند و مسئولین اول توقیف می کنند بعد محاکمه!
در کانال دیگری می خوانیم: یک مقام مسوول در قوه قضائیه در ادامه اعلام کرده که تعداد شکایت هایی که در دولت یازدهم از رسانه های منتقد شده تاکنون سابقه نداشته و حجم این شکایتها بسیار بیشتر از شکایتهایی است که در دولتهای قبل وجود داشت.

** اتهام های سیاسی- امنیتی مخالفان به دولت
طی هفته گذشته برنامه های دولت در حوزه های سیاست داخلی و امنیتی در شماری از کانال های خبری مخالف هدف هجمه قرار گرفت.
یک کانال تلگرامی در گزارشی با عنوان «تیشه به ریشه امنیت ملی با اجرای FATF» نوشت: بر اساس تعهد محرمانه دولت با اتحادیه بین المللی مبارزه با پولشویی (FATF) اگر روزی شورای امنیت، نهضت های آزادیبخش همسو با ایران را در لیست گروه های تروریستی قرارداد، ایران هم باید آنها را تحریم کند. تلخی ماجرا اینجاست که وقتی از «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه سوال می شود که «آیا ما می خواهیم این نهادها را خودمان با دست خودمان تحریم کنیم؟» به صراحت پاسخ می دهد: «بله!»
یک کانال تلگرامی دیگر در راستای زیر سوال بردن سیاست های دولت نوشت: حمایت مولوی عبدالحمید (امام جمعه اهل سنت زاهدان) از گروهک تروریستی «توحید و عدالت» سند شکست سیاست های امنیتی دولت یازدهم است و سوال این است که چرا دولت در اتحاد با دلسوزان تروریست های وهابی تجدید نظر نمی کند؟! خروجی حمایت و دلسوزی از یک مشت تروریست وهابی هم می شود، اعتقاد به ذخیره بودن مولوی عبدالحمید برای وحدت و همبستگی در جنوب شرق!
در یک کانال وابسته به جریان اصولگرایی هم می خوانیم: «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر روحانی علیرغم برخورداری از پاسپورت دوتابعیتی، در سفری شخصی به آمریکا در فرودگاه دبی مورد بازرسی غیرمؤدبانه قرار گرفته است. این اقدام تحقیرآمیز علیه عضو ارشد دولت در حالی اتفاق افتاده که روحانی در وعده های انتخاباتی خود از بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی و افزایش امنیت شهروندان سخن گفته بود.

** برجام؛ کانون تمرکز منتقدان خستگی ناپذیر
تازه ترین آمار و ارقام حکایت از رشد اقتصادی و رفع بسیاری از چالش های این حوزه دارد اما هنوز عده ای بر این باورند که برجام دستاوردی نداشته و ظلم به مردم بوده است.
یکی از خبرگزاری ها به نقل از یک نماینده مجلس در کانال تلگرامی خود عنوان کرد: آقای روحانی باز هم در حال ظلم به اقتدار و قدرت ملت ایران است. تیم مذاکره کننده هسته ای در هر دور از مذاکرات هسته ای از خط قرمزی عبور می کرد و نامش را جابجایی خطوط قرمز می گذاشت. آقای ظریف باید دست از این حرف های بی ارزش بردارد که به برجام نمره 20 می دهد.
همچنین، این کانال به نقل از دیگر نماینده مجلس نوشت: بعد از توافق برجام حتی یک قرارداد قابل اعتنا به نفع ایران منعقد نشده و تنها گشایش ارزی مختصری برای انجام واردات به کشور اجرایی شده است.
یک کانال منتقد دیگر در به نقل از رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق، درباره سهم ناچیز ایران از تجارت عراق نوشت: از برکات پسابرجام این که در سهم ایران از بازار عراق، از ترکیه و چین عقب افتادیم! آقای روحانی! تعامل جدید با آن سوی دنیا پیشکش! همین تعاملات منطقه ای را از دست ندهید، ما را بس.
کانال تلگرامی یکی از خبرگزاری های کشور از زبان رییس کمیته هسته ای مجلس مدعی شد: برجام ما را از حقوق مان در NPT هم عقب تر رانده و در روند اجرای برجام تحریمی برداشته نشده است. تهدیدی وجود نداشت که بخواهد بعد از برجام برداشته شود. دشمن تا پیش از برجام از توانمندی های ما اطلاع دقیقی در دست نداشت.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
کد N1391392

وبگردی