آفتاب

لاوروف: ناتو برای حرکت به سمت شرق دست به هر کاری می‌زند

لاوروف: ناتو برای حرکت به سمت شرق دست به هر کاری می‌زند

تسنیم نوشت: وزیر خارجه روسیه از تشدید اختلافات در اروپا به خاطر گسترش سازمان ناتو به سوی شرق خبر داده است.

[span]به گزارش خبرآنلاین  به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه در سخنانی در دانشگاه اورال تاکید کرد: گسترش ناتو به سوی شرق اروپا موجب تشدید اختلافات در منطقه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سیاست ناتو برای حرکت بیشتر به سوی شرق به هر قیمتی، در حال تعمیق اختلافات در بین کشورهای اروپایی است.

لاوروف همچنین گفت: روسیه پیشنهادات خاصی را برای از سرگیری همکاری های نظامی به ناتو ارائه کرده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: در نشست اخیر شورای ناتو- روسیه، مقام‌های رسمی مسکو پیشنهادات خاصی را برای از سرگیری همکاری‌های نظامی با ناتو ارائه کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در نشست ماه گذشته، ما پیشنهادات خاصی را برای از سرگیری همکاری‌های نظامی با ناتو ارائه کردیم که مهمترین آنها مربوط به افزایش اعتمادسازی بوده است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: ما نشانه هایی را نه تنها از افکار عمومی بلکه دانشگاهیان و فعالان تجاری و شهروندان عادی و همین طور سیاستمداران دریافت کرده ایم که نشانگر تمایل کشورهای عضو ناتو برای از سرگیری همکاری ها با روسیه است.

لاوروف تصریح کرد: توقف فعالیت شورای ناتو- روسیه و متوقف کردن مکانیسم های همکاری بین روسیه و اتحادیه اروپا یک اشتباه بوده است.

نشست اخیر ناتو طی روزهای 8 و 9 جولای در شهر ورشو پایتخت لهستان برگزار شده است. تمرکز اصلی این نشست بر روابط ناتو با روسیه بوده است. در جریان این نشست، ناتو تصمیم گرفت تا حضور نظامی خود در شرق اروپا را افزایش دهد. ناتو قصد دارد 4 تیپ نظامی را در لهستان و کشورهای منطقه بالکان مستقر نماید.

از سال 2014 میلادی تاکنون، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو حضور نظامی خود را در اروپا و به خصوص کشورهای شرق این قاره که همسایه روسیه هستند، تقویت کرده است. این اقدام به بهانه دخالت روسیه در شرق اوکراین انجام شده است.

افزایش حضور ناتو در کشورهای شرق اروپا در شرایطی است که روسیه بارها نسبت به این اقدام هشدار داده است.

۵۰۵۰
کد N1391343

وبگردی