آفتاب

العبادی با فهرست وزیران پیشنهادی برای شش وزارتخانه به پارلمان عراق می رود

العبادی با فهرست وزیران پیشنهادی برای شش وزارتخانه به پارلمان عراق می رود

بغداد-ایرنا- نمایندگان پارلمان عراق در یک روز پرکار قرار است امروز دوشنبه چندین پرونده مهم جدید و قدیمی را بررسی کرده و برای تصویب به رای بگذارند که از جمله آنها رای اعتماد به شش وزیر پیشنهادی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق است.

به گزارش ایرنا، در مهمترین موضوع دستور جلسه امروز، حیدرالعبادی با اسامی شش نامزد پیشنهادی برای وزارت خانه های بی وزیر این کشور به پارلمان می رود تا یکی از موضوعات دستور جلسه روز دوشنبه پارلمان را به سرانجام برساند.
منابع خبری روز یکشنبه خبر داده بودند که العبادی برای هشت وزارت خانه دولت عراق به پارلمان می رود اما در شامگاه این روز رسانه ها، نامه العبادی به رئیس پارلمان را که در آن نام تنها شش نامزد پست های وزارتی بود، منتشر کردند تا مشخص شود او برای دو وزارت خانه کشور و صنایع هنوز کسی را در نظر نگرفته است.
این 6 نامزد پست های وزارتی، بعد از استعفای هشت تن از وزیران کابینه و پذیرش آن از سوی العبادی در یک ماه گذشته، به پارلمان برای گرفتن رای اعتماد معرفی شده اند.
العبادی ، عبدالرزاق عبدالجلیل العیسی را برای آموزش عالی، جبار علی حسین را برای وزارت نفت ، حسن هانی الجنابی را برای وزارت آب، کاظم فنجان الحمامی را برای حمل و نقل ، یوسف علی حسین الاسدی را برای وزارت تجارت و خانم دکتر آن نافع اوسی بلبول را برای وزارت عمران و ساختمان معرفی کرده است.
موضوع استیضاح خالد العبیدی وزیر دفاع نیز از دیگر موضوعات دستور جلسه امروز پارلمان عراق است که قرار است در باره برکناری و یا ابقای وی رای گیری شود. گفته شده که العبادی قصد دارد در این جلسه از العبیدی دفاع کند.
پارلمان عراق روز دوشنبه در حالی موضوع خالد العبیدی را در دستور جلسه رسیدگی قرار داده که منابع پارلمانی در همین روز جزییاتی درباره حکم دستگیری پسر وی و دو تن از افسران وزارت دفاع را فاش ساختند.
دادگاه عالی عراق پس از آن حکم دستگیری 'فنر خالد العبیدی' و دو افسر وزارت دفاع را صادر کرد که متهمان به رسانه ای کردن اتهام های العبیدی وزیر دفاع به رئیس پارلمان سلیم الجبوری اعتراف کردند.
در جلسه امروز پارلمان عراق همچنین قرار است چند پرونده قدیمی بررسی و به رای گذاشته شود که مهمترین آنها قانون عفو عمومی ، پرسش و عدالت و ممنوعیت حزب بعث است که اختلافات و مجادلات در خصوص آن میان نیروهای سیاسی عراق همچنان حل نشده است.
هیات پاکی و درستکاری عراق که مسئولیت رسیدگی به پرونده های فساد را بر عهده داشته و کار آن نظارتی است، روز شنبه خواستار تعویق قانون عفو عمومی شد و اعلام کرد رای گیری درباره این قانون نیازمند بررسی های بیشتری است، بویژه با مطرح بودن پرونده های فساد اخیر که در صورت بی توجهی خسارت زیادی به کشور وارد می کند.
جریان صدر اما در قبال قانون عفو عمومی اعلام کرده که با عفو آنها که با آمریکایی ها در دوران اشغال کشور جنگیده اند و به این اتهام محاکمه و زندانی شده اند، موافق است و در عین حال ، این قانون نباید شامل تروریست ها شود.
پرونده آتش سوزی بیمارستان الیرموک در هفته گذشته که به مرگ 12 نوزاد منجر شد و نیز انفجار منطقه کراده در مرکز بغداد در اواخر ماه مبارک رمضان گذشته که دستکم 400 کشته برجای گذاشت، از دیگر موضوعات مورد بحث جلسه امروز پارلمان عراق است.
در همین حال ، برخی منابع احتمال داده اند که در جلسه روز دوشنبه بحث برکناری رئیس پارلمان عراق نیز مطرح شود که این موضوع با واکنش برخی جریان های سیاسی همراه شده است.
جریان اتحاد قوا به شدت هرگونه تلاش برای برکناری سلیم الجبوری را مردود دانسته و فراکسیون شهروند وابسته به مجلس اعلای اسلامی نیز توصیه کرده است که پارلمان از برکناری الجبوری منصرف شود.
فادی الشمری از رهبران فراکسیون شهروند با این استدلال که الجبوری طی ماه های اخیر پرونده ها و جلسات مهمی را مدیریت و در تصمیم گیری ها خوب عمل کرده است، تلاش برای برکناری وی را به مصلحت ندانست.
وی همچنین خواستار پس گرفتن استیضاح از وزیر دفاع شد و گفت، استیضاح خالد العبیدی که از سوی عالیه نصیف از نمایندگان جناح اصلاح در پارلمان عراق مطرح شد، یک استیضاح سیاسی و شخصی بوده است.
به هرحال پارلمان عراق امروز دوشنبه بار سنگینی را برداشته است، اما باید دید آیا موفق خواهد شد در این روز بخشی از موضوعات ثبت شده در دستور جلسه امروز را به انجام برساند؟
خاورم*1*1770*1579
کد N1390970

وبگردی