آفتاب

سخنان سیدحسن نصرالله، یک تیر وچند نشان/نقشه راه لبنان برای خروج از بحران

سخنان سیدحسن نصرالله، یک تیر وچند نشان/نقشه راه لبنان برای خروج از بحران

بیروت – ایرنا – « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم دهمین سالگرد پیروزی مقاومت در مقابل دشمن صهیونیستی در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006، نقشه راه خروج خروج لبنان از بحران داخلی و شکسته شدن بن بست سیاسی این کشور را ترسیم کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر، سخنان دبیرکل حزب الله را « ابتکاری برای عبور از رکود سیاسی در لبنان » توصیف کرد و نوشت که سیدحسن نصرالله، نشان داد حزب الله با نخست وزیری « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل در صورت موافقت او با نامزدی ژنرال« میشل عون» در انتخابات ریاست جمهوری لبنان مخالفت نمی کند.
اشاره السفیر به این بخش از سخنان دبیرکل حزب الله است که گفت: حزب الله در خصوص پرونده تعیین نخست وزیر بعد از انتخاب رئیس جمهوری ، بسیار مثبت و باز برخورد خواهد کرد و ما شرایط را سخت نمی کنیم».
السفیر نوشت: سید حسن نصرالله با این اشاره گذرا و محاسبه شده، « کلید باز کردن در کاخ نخست وزیری» را به سعدالحریری نشان داد و تاکید کرد که راه رسیدن به کاخ نخست وزیری از « الرابیه»( اقامتگاه ژنرال عون) می گذرد.
این روزنامه لبنانی افزود: سید حسن نصرالله در واقع پرده از گفت وگوهای پشت پرده «جبران باسیل » رئیس حزب جریان آزاد ملی و « نادر الحریری» مشاور و رئیس دفتر سعدالحریری در خصوص معادله ژنرال عون – الحریری برداشت و آن را علنی کرد.
دبیرکل حزب الله در واقع همه لبنانی ها را در مقابل مسئولیت هایشان قرار داد و توطئه هائی را که هدفشان تحمیل مسئولیت ادامه خلاء ریاست جمهوری و بسته ماندن در کاخ (بعبدا) بر حزب الله بود، افشا کرد و ناکام ساخت.
سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در سالگرد پیروزی از تلاش برای تقویت پایگاه شیعیان در لبنان با تجلیل از امام موسی صدر و همراهانش وهمچنین سید محمد حسین فضل الله غفلت نکرد و پیام قاطع و تعیین کننده او به دشمنان مقاومت و شیعیان لبنان با اعلام حمایت از « نبیه بری» رئیس جنبش امل به عنوان شریک دائمی حزب الله و نامزد دائمی آن به عنوان رئیس مجلس لبنان تکمیل شد.
« فواد السنیوره» رئیس فراکسیون المستقبل درپارلمان لبنان در یک اقدام شیطنت آمیز و با هدف ایجاد اختلاف در میان شیعیان لبنان پیشنهاد کرد که « سلیمان فرنجیه »، « محمد رعد» و « سعدالحریری» به ترتیب رئیس جمهوری ، رئیس مجلس و نخست وزیر لبنان شوند.
محمد رعد رئیس فراکسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان است.
درحالی که السنیوره این پیشنهاد معنادار را در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده ، برخی اعضای حزب جریان المستقبل برای فرار از این « خطای بزرگ سیاسی» آن را « لغزش زبانی» خوانده اند.

** یک تیر وچند نشان
اظهارات سید حسن نصرالله
1- پاسخی بود به کسانی که حزب الله را مسئول تعطیلی انتخابات ریاست جمهوری می خوانند و در واقع حزب الله از موقعیت دفاعی وارد مرحله هجومی شد که به آن اجازه می دهد نیت های واقعی دیگران را فاش کند.
2- فرصت ها برای نامزدی ژنرال عون را تقویت کرد و به او اطمینان داد که حزب الله هرکاری که ورود او به کاخ ریاست جمهوری را آسان می سازد، انجام می دهد و به حمایت کلامی و معنوی کفایت نمی کند.
روزنامه السفیر نوشت که سیدحسن نصرالله در سخنرانی سالروز پیروزی به سعودی اشاره ای نکرد تا ثابت کند که اظهارات او در مورد جنایات آل سعود مانعی در رسیدن ژنرال عون به کاخ ریاست جمهوری نیست.
برخی تحلیلگران خبیث مدعی شده اند که اظهارات دبیرکل حزب الله علیه سعودی ، شانس ژنرال عون برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری را کم کرده است.
3- راه را بر ادعاهای « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» که درهر محفل و مناسبتی با دروغپردازی برای ضربه زدن به همپیمانی حزب الله و ژنرال عون کوتاهی نمی کند.
جعجع همواره برای تحریک ژنرال عون و حزب جریان آزاد ملی علیه حزب الله، ادعا می کند که حزب الله نمی خواهد ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان شود و به او در رسیدن به کاخ ریاست جمهوری کمک نمی کند.
4- توپ اکنون در زمین سعدالحریری است و او در مقابل یک گزینه و انتخاب سخت قرار گرفته است.
5 – اکنون مسئولیت تعطیلی انتخابات ریاست جمهوری لبنان بر عهده رژیم سعودی است.
السفیر در این خصوص نوشت که حزب الله موافقت اولیه خود را با نخست وزیری الحریری همپیمان اصلی آل سعود اعلام کرد و حال ریاض باید در پاسخ با ریاست جمهوری ژنرال عون موافقت کند.
6- باز شدن فضا بر روی گفت وگوهای دوجانبه حزب الله و حزب جریان المستقبل که قرار است نشست بعدی آن فردا در عین التینه برگزار شود.

** پاسخ جریان المستقبل
اگر چه برخی از اعضای جریان المستقبل مانند « احمد فتفت» که « پذیرائی او با چای از فرماندهان ارتش صهیونیستی زبانزد است» ، واکنشی تند به اظهارات سید حسن نصرالله نشان داد اما السفیر به نقل از یک « منبع شناخته شده» در جریان الستقبل نوشت که سخنان دبیرکل حزب الله در خصوص نخست وزیری لبنان مثبت بود و نشان داد که حزب الله رسیدن الحریری به کاخ نخست وزیری را وتو نمی کند.
این منبع افزود: حزب الله همچنان از نامزدی ژنرال عون حمایت می کند و سید حسن نصرالله تلاش کرد تا سعدالحریری هم برای حمایت از نامزدی ژنرال عون تشویق شود و معادله عون – الحریری را بپذیرد.
وی تاکید کرد که موضع نهائی و رسمی حزب جریان المستقبل در قبال ابتکار عمل سید حسن نصرالله را سعدالحریری بعداز تکمیل مشورت هایش و بازگشت به لبنان و احتمالا تا پایان همین ماه اعلام می کند.
السفیر با اشاره به نگرانی برخی طرف ها در لبنان نسبت به پاسخ منفی سعودی ، نوشت که « ریاض در رویاروئی سختی با ایران در میدان های یمن ، سوریه ، عراق و بحرین قرار دارد و به همین دلیل زمینه را بدون دریافت امتیازی برای رسیدن ژنرال عون به کاخ ریاست جمهوری لبنان آسان نمی کند».

** واکنش نبیه بری به اظهارات سیدحسن نصرالله
این روزنامه لبنانی نوشت: نبیه بری رئیس مجلس لبنان در دیدار دیروز (یکشنبه) با میهمانان خود همه اظهارات سیدحسن نصرالله را مثبت ارزیابی کرد.
نبیه بری با بیان این که « آیا در این مرحله گزینه بهتری از الحریری برای نخست وزیری لبنان وجود دارد؟»، گفت: نخست وزیری سعدالحریری در جهت منافع ملی لبنان است و به ثبات داخلی و دور شدن مولفه های فتنه منجر می شود.
رئیس مجلس لبنان فاش کرد که حدود یک ماه و نیم است که تماس هایی محرمانه با حزب جریان المستقبل در خصوص قانون جدید انتخابات پارلمانی لبنان برقرار کرده است و آنها امکان دارد با « طرح مختلط» موافیت کنند.
قانون مختلط به این شرح است که 64 نماینده براساس قانون اکثریت و 64 نماینده دیگر پارلمان بر اساس قانون نسبیت انتخاب شوند.
وی همچنین گفت که با جبران باسیل رئیس حزب جریان آزاد ملی درخصوص تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی در حال مذاکره است.
نبیه بری ابراز امیدواری کرد که تلاش های صورت گرفته برای خروج لبنان از بحران درنشست آینده گفت وگوهای ملی به نتیجه دلخواه دست یابد.
خاورم ** 1324
کد N1390924

وبگردی