آفتاب

وزیر ارتباطات: رفع موانع گمرکی و حمل و نقل بین ایران و روسیه ضروری است

وزیر ارتباطات: رفع موانع گمرکی و حمل و نقل بین ایران و روسیه ضروری است

مسکو - استراخان - ایرنا - محمود واعظی رییس کمیسیون مشترک همکاری ایران و روسیه گفت: تهران و مسکو ظرفیت های اقتصادی بالقوه ای برای توسعه همکاری ها دارند که مهم ترین اقدام برای عملی کردن آنها رفع موانع گمرکی، مشکل تعرفه ها و حمل و نقل است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (سه شنبه) در نشست مشترک تجاری ایران و روسیه در گراند هتل آستراخان اظهار کرد: روابط دو کشور با ریشه های عمیق تاریخی به مراحل جدیدی از رشد و بالندگی نزدیک می شود.
به گفته این مقام مسئول، اراده مصمم رهبران بلندپایه ایران و روسیه و تلاش کارگزاران اقتصادی دو طرف بویژه بخش خصوصی نقش بسیار موثری در این بالندگی ایفا کرده است.
وی افزود: یکی از جهت گیری های دولت ایران، برقراری روابط مستحکم با همسایگان است و در سه سال گذشته تحول عمیقی در روابط ایران و فدراسیون روسیه در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و بین المللی به وجود آمده است.
وی یادآور شد: دیدارهای رییسان جمهوری دو کشور به صورت منظم در حال برگزاری است، تصمیم های مهمی اتخاذ شده و همچنین قرار است در ماه جاری (مرداد) در باکو (پایتخت آذربایجان) مذاکره کنند.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه ادامه داد: سال گذشته کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با موفقیت برگزار شد که یکی از توافق های آن گسترش همکاری های بین استانی بود.
وی گفت: در بین استان های فدراسیون روسیه، آستراخان بسیار شناخته شده است که روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه ای با جمهوری اسلامی دارد و در چند ماه گذشته نیز برنامه ریزی گسترده ای برای گسترش همکاری ها در ایران انجام شده است و مذاکرات امروز هم مقدمه کارهای مهم و بزرگ در آینده نزدیک است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در مذاکرات امروز تصمیم قطعی گرفته شد تا دو طرف از همه امکانات و توان برای رفع موانع و مشکلات استفاده کنند تا بخش های خصوصی تجاری، صنعتی و سرمایه گذار آسان تر فعالیت کنند.
واعظی رفع مشکل صدور روادید، به نتیجه رسیدن مذاکرات تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حذف مشکلات گمرکی و تعرفه ای، ساخت سرای تجاری ایرانیان در استراخان، برقراری خطوط کشتیرانی و هوایی بین ایران و این استان روسیه و برطرف شدن مشکلات روابط بانکی را زمینه ساز توسعه فعالیت های بازرگانان و افزایش سطح همکاری های اقتصادی بر شمرد.
وی همچنین بر لزوم تشکیل شرکت مشترک سرمایه گذاری بین دو کشور پس از کسب اطمینان لازم از سود و تضمین سرمایه های تجار تاکید کرد.
رییس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در ادامه نوسان نرخ ارز را دیگر مشکل موجود برشمرد و ابراز امیدواری کرد با ایجاد روابط بانکی سالم و ابتکاری که ایران برای تضمین صادرات برقرار می کند، نوسان نرخ ارز از حد مشخصی تجاوز نکند.
به گزارش ایرنا، مذاکرات هیات ایرانی با مقام های آستراخان در حالی برگزار می شود که هیات 45 نفری این استان در جریان سفر چهار روزه خود به ایران که دیشب پایان یافت برای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی نشست هایی را با مقام های استان مازندران برگزار کرد و در تهران نیز در اجلاس توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور شرکت کرد.
شهر بندری آستراخان به دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر، یک شاهراه آبی و زمینی بشمار می آید و در زمان حاضر این منطقه با فعالیت بیش از 200 شرکت ایرانی به کانون تمرکز اقدام های بازرگانی و اقتصادی ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
براساس آمارهای در دسترس که آخرین گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگانی خارجی استان آستراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.
براساس برنامه اعلام شده، واعظی همچنین پس از پایان مذاکرات در آستراخان، فردا (چهارشنبه) با خانم ورونیکا نیکشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در باره گسترش همکاری ها و بررسی روند مذاکره پیمان تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، دیدار با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت تجارت و مذاکرات با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه همتای واعظی به عنوان رییس روسی کمیسیون دائمی همکاری های اقتصادی دو کشور که با حضور سنایی سفیر ایران در مسکو انجام خواهد شد، نیز از دیگر برنامه های مذاکرات وزیر ارتباطات برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه بشمار می رود.
ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت، اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی بازرگانی ایران و روسیه، اصغر عبدالله پور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی تابان و وحید ازوجی معاون توسعه مدیریت و منایع سازمان هواپیمایی از جمله اعضای هیات ایرانی در سفر به روسیه هستند.
اروپام ** اقتصام** 3065 ** 391 ** 1516
کد N1361665

وبگردی