آفتاب
خطیب جمعه تهران:

راهپیمایی روز قدس شش مبنای قرآنی و روایی دارد

راهپیمایی روز قدس شش مبنای قرآنی و روایی دارد

تهران - ایرنا - خطیب جمعه تهران پاداش راهپیمایی روز قدس را همطراز احیای شب قدر دانست و گفت: این راهپیمایی شش مبنای قرآنی و روایی دارد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران پس از قرائت قطعنامه راهپیمایی روز جهانی قدس در دانشگاه تهران گفت: ثواب این راهپیمایی از ثواب احیای شب قدر کمتر نیست و طبق آیه 120 سوره توبه هر گامی که شما مردم روزه دار در این هوای گرم برداشته اید به عنوان عمل صالح در نزد خدا ثبت می شود.
وی با بیان این که راهپیمایی روز قدس و فریاد علیه رژیم صهیونیستی در آموزهای دینی و مبانی قرآنی و روایی آمده است، اظهار داشت: اولین مبنا ظلم ستیزی است که امیرمومنان حضرت علی(ع) در نامه 47 اینگونه وصیت کردند که «دشمن ظالم و پشتیبان ستمدیدگان باشید» و شما مردم در مصاحبه های خود با رسانه ها به آن اشاره کردید و گفتید که ما ظلم ستیز و ضد ظالم هستیم.
وی دومین مبنای دینی این راهپیمایی را آیه 92 سوره انبیاء دانست و گفت: طبق این آیه امت اسلام یک امت واحده و یکپارچه است و چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بیش از 67 سال است که سرزمین گروهی از مسلمانان تحت ظلم و ستم اسراییل است و اگرچه از دست ما کار اجرایی ساخته نیست ولی نمی گذاریم مساله فلسطین که مساله بین المللی اسلامی است تبدیل به یک مساله عربی شود.
وی اضافه کرد: الان نیز شما با حضور خود به دنیای استکبار اعلام می کنید که گروه های تکفیری مانند داعش را ساختید تا فلسطین در حاشیه قرار بگیرد ولی ما نخواهیم گذاشت آرمان فلسطین در حاشیه قرار بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری نفرت از استکبار را به عنوان سومین مبنا برشمرد که در آیه 36 سوره نحل آمده و اظهار داشت: در متن دین ما و همه ادیان آمده که همه انبیاء بر این تاکید داشتند که بندگی خدا را می پذیریم ولی رهبری طاغوت را هرگز نمی پذیریم.
خاتمی افزود: امروز به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکا طاغوت اعظم است و اسراییل این رژیم غاصب، ولیده نامشروع دولت جبار آمریکاست و لذا در متن فریاد مرگ بر اسراییل شما، مرگ بر آمریکا نیز وجود دارد.
وی با اشاره به برخی روایات از بغض فی الله، الغضب لله و تبری از دشمنان دین خدا به عنوان یکی دیگر از مبانی دینی حضور در راهپیمایی یاد کرد و گفت:‌ مومن باید در راه خدا با کسانی که دشمن خدا هستند، نفرت داشته باشد.
خاتمی در ادامه گفت: بر اساس آیه 10 سوره فتح حضور در این راهپیمایی در واقع بیعت با ولایت است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این روز را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند و مقام معظم رهبری نیز آن را پاس داشتند و شما در پاسخ به این فراخوان به دعوت نایب عام امام زمان(عج) لبیک گفته اید.
وی راهپیمایی روز جهانی قدس را مصداق امر جامع در آیه 62 سوره نور دانست و گفت: امر جامع عبارت است از امری که حضور مسلمانان در آن ضروری باشد و این راهپیمایی مصداق امر جامع است.
خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به آخرین روزهای ماه مبارک رمضان به روایتی از پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد که آن حضرت در پاسخ به جابر بن عبدالله انصاری فرمود با ماه رمضان اینگونه خداحافظی کن و بگو خدایا این ماه رمضان را آخرین ماه برای ما قرار نده و اگر آخرین ماه رمضانی است که آن را درک می کنیم، ما را مشمول رحمت خود قرار بده و ما را از محرومان قرار نده.
فراهنگ**1003**1569
کد N1322873

وبگردی