آفتاب

پیشنهاد اندونزی برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی به منظور حل اختلافات در دریای جنوبی چین

پیشنهاد اندونزی برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی به منظور حل اختلافات در دریای جنوبی چین

کوالالامپور – ایرنا – اندونزی که تنش هایش با پکن بر سر منابع ماهیگیری در دریای جنوبی چین در حال افزایش است روز جمعه خواستار استفاده از ظرفیت همکاری های اقتصادی میان کشورهای آسیایی برای حل اختلافات ارضی در این پهنه آبی پرتنش شد که آمریکا نیز به آن ورود کرده است.

به گزارش ایرنا، اندونزی با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین چالشی ندارد، اما تاکنون در چند نوبت قایق های ماهیگیری چینی را متوقف کرده و به سمت آن ها آتش هشدار گشوده است که با اعتراض چین مواجه می شود.
پکن نسبت به تحرکات توام با زور کشتی های اندونزی علیه شناورها و قایق های ماهیگیری این کشور در دریای جنوبی به شدت اعتراض دارد و ضمن محکوم کردن این اتفاق، آن را نقض قوانین بین المللی می داند.
اما مقامات اندونزی تاکید دارند قایق های چینی به آب های سرزمینی این کشور در نزدیکی 'ناتونا' در غرب جزیره بورنئو تجاوز کرده اند.
چین معتقد است با اندونزی اختلافات ارضی ندارد، اما در برخی نقاط در زمینه 'حقوق دریایی و منافع' تداخل وجود دارد.
حال وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و امنیتی اندونزی بدون نام بردن از مالزی، ویتنام، فیلیپین، برونئی و تایوان که با پکن در خصوص مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی اختلاف دارند، گفت که دولت اندونزی ظرفیت همکاری های اقتصادی میان کشورهای آسیایی را به عنوان یک راه حل ممکن برای حل اختلافات ارضی در دریای جنوبی می بیند.
'لوهات بینسار پاندجایتان' به خبرنگاران گفت: دولت اندونزی برای تحقق بخشیدن به سرمایه گذاری مشترک با چین یا تایوان و یا هر کشور مدعی دیگر مذاکره می کند.
به نوشته روز جمعه تارنمای روزنامه 'جاکارتا پست'، وی با اشاره به اینکه جزئیات این همکاری هنوز روشن نیست، به عنوان مثال به طرح تولید کنسرو ماهی به عنوان بخشی از همکاری در اندونزی به منظور کاهش اختلافات اشاره کرد.
وی گفت: اندونزی یک کشور مدعی در دریای جنوبی چین نیست، بلکه به دنبال ایفای نقش بیشتر در حل مناقشه ها است.
این وزیر اندونزیایی پس از آن این ایده را مطرح کرد که جاکارتا با دولت چین در منطقه انحصاری اقتصادی اندونزی در آب های 'ناتونا' در استان 'ریائو' و بحث همپوشانی منافع اختلاف پیدا کرد.
'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی پس از این اختلاف هفته گذشته بر روی یک عرشه کشتی جنگی نشستی با مقام های بلندپایه دولتش برگزار کرد تا پیامی جدی به چین ارسال کند که جاکارتا 'در حفاظت از حق حاکمیت خود بسیار جدی است'.
آساق**1611
کد N1322793

وبگردی