آفتاب
وال استریت ژورنال خبر داد؛

توبیخ ۹ مقام نظامی آمریکا در رابطه با بازداشت ملوانان در ایران

توبیخ ۹ مقام نظامی آمریکا در رابطه با بازداشت ملوانان در ایران

۹ نفر از پرسنل نیروی دریایی آمریکا در ارتباط با جریان بازداشت ملوانان آمریکایی توسط ایران با توبیخ انضباطی روبرو شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده نوشته است که ملوانان و فرماندهان بازداشت شده در خلیج فارس در انجام وظایف‌شان کوتاهی کرده و برنامه‌ریزی عملیاتی صحیحی نداشته‌اند.

نیروی دریایی آمریکا گزارش جدیدی را در مورد این رخداد منتشر کرده و یک مقام آمریکایی که از این گزارش‌اطلاع داشته، به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است، ملوانان و فرماندهان آمریکایی زمانی که خشکی را در مقابل خود دیده‌اند این موضوع را گزارش نکرده و زمانی که موتور قایق آنها از کار افتاده و به مشکل برخورده‌اند با مقامات بالاتر تماس نگرفته‌اند.

۲۲دی‌ماه سال گذشته (۱۲ ژانویه ۲۰۱۶) ۱۰ ملوان آمریکایی که در خلیج فارس وارد آب‌های ایران شده بودند، توسط سپاه پاسداران دستگیر شدند. این ملوان‌ها (۹ مرد و یک زن) کمتر از ۱۶ ساعت بعد آزاد شدند. در گزارش اولیه‌ای که ارتش آمریکا از این رخداد منتشر کرد، آمده بود که این ملوانان سوار بر دو قایق گشتی از کویت، به سمت محل استقرار ناوگان پنجم آمریکا در بحرین در حال حرکت بودند، اما به دلیل بروز مشکل فنی از مسیر خود منحرف شدند.

در همین رابطه نیروی دریایی آمریکا گزارش جدیدی را در مورد دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی توسط نیروهای نظامی ایران تهیه کرده است. در این گزارش ذکر شده ایران حق پرسش از ملوانان آمریکایی را داشته، اما در نحوه رفتار با آنان زیاده‌روی کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از این مقام آمریکایی نوشته، نیروی دریایی آمریکا در گزارش خود پرسش و پاسخ از دو قایق آمریکایی را که وارد قلمرو آبی ایران شده بودند، حق این کشور دانسته اما تأکید کرده که ایران با نشانه گرفتن اسلحه به سمت این ملوانان، ضبط ویدئویی از این صحنه‌ها و بازجویی از آنان از قوانین بین‌المللی تخطئی کرده است.

نیروی دریایی آمریکا اخیرا اعلام کرد که دو فرمانده ارشد را در ارتباط با این پرونده از مقام‌شان برکنار کرده است.

در گزارش جدید نیروی دریایی آمده است که این ملوانان شب پیش از عملیات، به دلیل تعمیر یکی از قایق‌ها تمامی ساعات شب را بیدار بوده‌اند.

به نوشته وال استریت ژورنال این فرماندهان و ملوانان با به اصطلاح تنبیه انضباطی غیرقضایی روبرو هستند که در برخی موارد می‌تواند به معنای پایان دوران خدمت‌شان باشد.

کد N1322631

وبگردی