آفتاب

حمایت غرب از تروریست عملیات استانبول فاش شد

حمایت غرب از تروریست عملیات استانبول فاش شد

مسکو- ایرنا- پس از انتشار گزارش رسانه های ترکیه به نقل از مقام های امنیتی مبنی بر حضور یک چچنی تبار در گروه تروریست های انتحاری عملیات فرودگاه آتاتورک شهر استانبول، اطلاعات مستند حمایت گسترده غربی ها از وی و خودداری از تحویل این تروریست به روسیه فاش شد.

به گزارش ایرنا، عملیات انتحاری تروریستی سه شنبه شب در فرودگاه آتاتورک استانبول 44 کشته که 13 تن خارجی هستند، برجای گذاشت و همچنین بیش از 180 نفر مجروح شدند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه امروز (جمعه) گزارش داد: روسیه پیش از این چهار بار درخواست استرداد احمد چاتایف را کرده بود که اکنون به عنوان یکی از عوامل انتحاری عملیات تروریستی استانبول شناخته می شود، ولی حاضر نشدند وی را تحویل دهند.
این شبکه تلویزیونی افزود: تروریست چچنی تبار که از عوامل نزدیک به دوکو عمروف سرکرده گروه های مسلح و جنگجویان چچنی بود و سال 2003 نیز در فهرست تحت تعقیب بین المللی روسیه قرار گرفت از مدت ها پیش به صورت پناهنده در اتریش زندگی می کرد.
چاتایف با وجود اینکه به جرم حمل و قاچاق سلاح، مواد منفجره و مهمات در سوئد، اوکراین، گرجستان و بلغارستان دستگیر شده بود و هر بار نیز درخواست های روسیه برای استرداد وی رد می شد، مورد توجه رسانه ها و شبکه های خبری غرب قرار داشت که با وی مصاحبه می کردند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در پایان گزارش خود آورده است که آخرین بار سال 2011 دادگاه شهر پلوودیف در بلغارستان این تروریست را آزاد کرد و به وی اجازه سفر به اتریش را داد و باز هم به مسکو تحویل داده نشد در حالیکه در فهرست افراد تحت پیگرد بین المللی قرار داشت.
خبرگزاری روسیا سگودنیا نیز به نقل از یک مقام امنیتی روسیه بدون ذکر نام نوشت: حمله تروریستی فرودگاه استانبول نشان داد، افرادی که چاتایف را آزاد کردند و دیده بانان حقوق بشر که برای آزادی وی تلاش بسیاری انجام دادند، همدست تروریست ها و مسئول کشتار شمار زیادی از بی گناهان در فرودگاه آتاتورک هستند.
براساس گزارش های انتشار یافته به نقل از بررسی های امنیتی در ترکیه، گروه تکفیری داعش مسئول عملیات تروریستی فرودگاه استانبول بوده است.
اروپام ** 391 ** 1516
کد N1322561

وبگردی