آفتاب

واکنش سیاستمداران استرالیایی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات فدرال

واکنش سیاستمداران استرالیایی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات فدرال

کوالالامپور – ایرنا – 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا و 'بیل شورتن' رهبر حزب مخالف نسبت به تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا هشدار دادند، هشداری که دربردارنده درس هایی برای کسانی است که باید استرالیا را اداره کنند.

به گزارش ایرنا سیاست گذاران استرالیایی در آستانه برگزاری انتخابات مهم فدرال که فردا شنبه برگزار می شود در تلاشند دریابند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای استرالیا به چه معنایی است.
شوک تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، در سراسر جهان از جمله استرالیا احساس شد.
'مالکوم ترنبول' از رای دهندگان که روز شنبه پای صندوق های رای حاضر می شوند خواست در این زمان بی ثباتی و عدم اطمینان، دولت ائتلافی را همراهی کنند.
ترنبوبل نیز به نوشته تارنمای رادیو 'اس.بی.اس' گفت که نیازی برای هشدار نیست، اما در حال حاضر یک برنامه اقتصادی قوی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.
وی گفت: در دوره ای که فشارهای بسیاری وجود دارد ... چیزی که بیش از هر زمان دیگری بسیار حائز اهمیت می باشد، این است که مطمئن شویم در روز دوم جولای (شنبه 12 تیر) دولت ائتلافی با اکثریت پایدار را انتخاب کنیم که برنامه اقتصادی ملی روشنی دارد.
'اسکات موریسون' خزانه دار کل استرالیا نیز گفت که بعد از اعلام نتایج همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، گفت وگوهایی را با خزانه داری، بانک مرکزی، تنظیم کننده بانکی، سازمان مقررات محتاطانه استرالیا و مدیران اجرایی چند بانک اصلی استرالیا انجام داده است.
وی گفت: استرالیا در جایگاه خوبی است و از آمادگی مطلوبی برای مواجه شدن با شرایط مختلف برخوردار است، اما شرایط اطمینان نداشتن برای برخی از زمان ها در آینده ادامه خواهد داشت.
خزانه دار کل استرالیا گفت: ما نیاز داریم در چهار سال آینده با تمرکز بر بودجه و برآوردهای رو به جلو، خودمان را در برابر اطمینان نداشتن از محیط جهانی و اطمینان نداشتن اقتصادی که با آن روبرو هستیم، تقویت کنیم. 18 ماه قبل یا حتی 12 ماه قبل، چه کسی می توانست فکر کند چنین نتیجه ای از همه پرسی اخیر بریتانیا حاصل می شود.
اما 'بیل شورتن' رهبر حزب مخالف گفت که تشابهات خطرناکی میان خروج 'دیوید کامرون' نخست وزیر بریتانیا و 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا وجود دارد.
شورتن به استرالیایی ها برای رای دادن به دولت ائتلافی ضعیف و چند بخش شده هشدار داد و گفت: درس های بزرگ و اساسی از بریتانیا وجود دارند که باید آنها را بیاموزیم. آنچه ما در حال حاضر مشاهده می کنیم همان چیزی است که در انگلستان مشاهده شد.
'دیوید کامرون، اعتقاد نداشت. وی همه پرسی را که به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر شود نمی خواست، اما توسط جناح راست حزب خود مجبور به انجام آن شد. در استرالیا نیز ما مالکوم ترنبول را داریم، فردی که هیچ اعتقادی به همه پرسی برای برابری ازدواج ندارد و حتی نمی خواهد که اعضای حزبش را نیز نسبت به این موضوع متعهد و ملزم سازد.'
'الکساندر دونر' کمیسر عالی استرالیا در انگلستان بعد از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، به آینده استرالیا خوشبین بود.
وی گفت: تصمیم بیشتر بریتانیایی ها، به خروج از اتحادیه اروپا منجر شد و استرالیا باید فرصت های خود را در خارج از این کشور به حداکثر برساند.
وی گفت: در این شرایط متغیر، ما تلاش خواهیم کرد فرصت هایمان را به حداکثر رسانده و سطح منافع ملی امان را ارتقاء دهیم. اما نکته اینجاست که چگونه می خواهیم این کار را انجام دهیم و چگونه می توانیم از مزایای تجارت با انگلستان، مزایای مهاجرت و مزایای ویزای کار در انگلستان که به خوبی قابل رویت هستند بهره مند شویم.
'آلن اوکسلی' مدیر مرکز مطالعات همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در دانشگاه 'آر.ام.آی.تی' در مصاحبه با 'ای.بی.سی' گفت که نتایج خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حتی می تواند باعث بهبود اقتصاد استرالیا شود.
وی معتقد است که به دنبال تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، روابط استرالیا با اتحادیه اروپا اندکی دچار تغییر خواهد شد.
آلن اوکسلی گفت: اتحادیه اروپا موانع تجاری بسیاری را در خصوص کالاهای تولیدی کاهش داده است و آنرا به یک بازار نسبتا باز تبدیل کرده، شاید بسیار بازتر از برخی خدمات دیگر و این یک سرمایه گذاری بزرگ در بازارهای خارجی است.
وی گفت: بنابراین من نمی توانم بفهمم که چرا بریتانیا تصمیم به این کناره گیری گرفت، اما در حقیقت این تغییر ممکن است حتی به میزان اندک برای ما مفید باشد چرا که انگستان سرمایه گذار اصلی در اقتصاد استرالیا است.
آساق**1611
کد N1322441

وبگردی